Sökning: "DOTS-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet DOTS-modellen.

  1. 1. Det begränsade valet - vägledning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Angelica Zivlak Pflügler; Alice Jönsson; [2022]
    Nyckelord :särskoleelever; studie- och yrkesvägledare; vägledning; gymnasiesärskola; övergång;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetar medgrundsärskoleelever i deras övergång till gymnasiesärskolan och vad som fungerar bra ellermindre bra i det arbetet. I inledningen presenteras forskning som påvisar att särskoleeleverär begränsade i sina framtida val och att personal inom särskolan behöver ha kompetens iatt stötta målgruppen i ett beslutfattande. LÄS MER

  2. 2. Den breda vägledningen - ett gemensamt ansvar : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete med den breda vägledningen inom grundskolor.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Rosengren; Maja Saine; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; Planering; Samverkan; Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar; Bred vägledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares upplevelser av arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar inom grundskolan. Forskningen identifierar vilka förutsättningar som behövs för att gemensamt bedriva den breda vägledningen men visar även på goda exempel där studie- och yrkesvägledare samverkar med andra professioner inom skolan. LÄS MER

  3. 3. Finns karriärlärande i en svensk kontext?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Olsson; [2019]
    Nyckelord :grundskola; karriärlärande; New-DOTS; Sverige; vägledning;

    Sammanfattning : Vägledning blir viktigare då kraven på elevernas förmåga att välja ökar. Ett återkommande begrepp i internationella texter kring arbetet med vägledning är karriärkompetens. För att erhålla kunskaper i karriärkompetenser krävs en process, vilket kan beskrivas med begreppet karriärlärande. LÄS MER

  4. 4. Karriärvägledning i en föränderlig värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Lindsten; [2019]
    Nyckelord :DOTS; individualisering; karriärkompetens; postmodernistiskt perspektiv; Stöd och matchning.;

    Sammanfattning : Som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att förebygga arbetslöshet i ett föränderligtsamhälle finns åtgärdsprogrammet Stöd och matchning vilket är enarbetsförmedlingstjänst som ges av upphandlade kompletterande aktörer tillArbetsförmedlingen. Karriärvägledning är ett krav för att få bedriva verksamheten och enobligatorisk aktivitet för de arbetssökande. LÄS MER

  5. 5. Process eller punktinsats? - Karriärlärande i samband med prao och andra arbetslivsorienterande aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Edsand; Kajsa Christiansson; [2018]
    Nyckelord :Karriärlärande; DOTS; Utvecklingsfaser;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan framställs på flera olika sätt. Ibland verkar det vara en engångsföreteelse, vägledning innan ett viktigt val, såsom gymnasievalet. Andra gånger pratas det om vägledning som en kontinuerlig process som pågår under flera år. LÄS MER