Sökning: "Dagliga rutiner på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Dagliga rutiner på förskolan.

  1. 1. Pandemins avtryck : En studie om hur Covid-19 påverkat samverkan mellan hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Beatrice Jönsson; Isabell Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Covid-19; samverkan; kommunikation; unfreezing; moving och refreezing;

    Sammanfattning : Hur samverkan mellan hem och förskola kom att påverkas av Covid-19 utbrottet har ännu inteforskats om i särskilt hög grad. Denna studies syfte grundar sig därför i att undersökahur samverkan mellan hem och förskola kom att påverkas av Covid-19-utbrottet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar av stöttning av barn i behov av stöd vid de dagliga övergångarna i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Fredriksson; Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :stöttning; scaffolding; förskola; inkludering; dagliga rutiner; övergångar;

    Sammanfattning : Den här undersökningens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av hur de stöttar barn i behov av stöd i de dagliga övergångarna eftersom de omfattar en stor del av dagen för barnen i förskolan. Vi har intervjuat 8 förskollärare som arbetar i förskolan med barn i åldern 1-6 år. LÄS MER

  3. 3. Läsning är viktigt för barnen, men hur mycket läsningsker i vardagen på förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Gradin Hellström; Per Vallin; [2021]
    Nyckelord :: böcker; förskollärare; högläsning; läsning i förskolan; rutiner.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärarens vardag, med läsning som förskolan i fokus. Tidigare forskning visar att läsning oftas förknippas med vilostunder, så kallad läsvila. I stället bör läsning ses som en egen aktivitet, där barnen även bjuds in att vara mer delaktiga, till exempel i diskussion om det som läses. LÄS MER

  4. 4. Arbetsmiljö och stress : En kvantitativ och kvalitativ studie om förskolepersonals syn på stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annifrid Thunberg; Helena Hernodh; [2020]
    Nyckelord :Stress; arbetsmiljö; förskola; enkätundersökning; intervjuer; krav-kontroll; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Uppsatsens tema är arbetsmiljö och förskolepersonals upplevelse av stress i förskolan. Ämnet är aktuellt då förskolepersonalens psykiska välmående minskar i takt med att kraven ökar. LÄS MER

  5. 5. Vad gör en dokumentation pedagogisk? : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Rydén; Susanne Öst; [2020]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; delaktighet; inflytande; reflektion och lärprocesser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dokumentation är en central del inom förskolan och driver utveckling framåt. För optimal utveckling krävs dock att dokumentationen är pedagogisk samt att processen att dokumentera är så tydlig till den nivå att pedagogerna kan involvera den i sina dagliga rutiner. LÄS MER