Sökning: "Dagligvaruhandel"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade ordet Dagligvaruhandel.

  1. 21. Dagligvaruhandeln online : En kvalitativ studie om positiva och negativa upplevelser i de digitala skiftet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lina Nyberg André; Jamil Ahmed Ibrahim; Henrik Andersson; [2022]
    Nyckelord :E-grocery; Consumer behavior; Pandemic; E-handel; Dagligvaruhandel; Konsumentbeteende; Pandemin;

    Sammanfattning : E-handeln har efter pandemins utbrott genomgått en starkt framträdande förändring inom den svenska dagligvaruhandeln. Livsmedel har i motsats till andra branschorganisationer inom detaljhandeln inte uppnått samma tillväxt och det påvisas ett tydligt mönster att dagligvaruhandeln är på väg mot samma förändring. LÄS MER

  2. 22. Vårt eget märke?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Englund; Tove Hjelte Ekelund; Elsa Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Lojalitet; EMV; variationssökning; konsumentbeteende; varumärke Loyalty; private label; variety-seeking; consumer behavior; brand; Business and Economics;

    Sammanfattning : Our own brand? - A qualitative study of loyalty to the grocery trade's private labels Research question: Is there any form of loyalty to private labels in the Swedish grocery trade, and what are the reasons for this? Purpose: To investigate the reasons behind consumers' loyalty to private labels in the Swedish grocery trade. As part of this, consumers' tendency for variety-seeking against private labels is also examined. LÄS MER

  3. 23. Hur kan idén om hållbarhet översättas och skapa legitimitet inom en dagligvaruhandel? - en kvalitativ studie om dagligvaruhandelns hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kevin Torgersson; Joakim Mattsson; [2021-11-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Haugsnes; Linnéa Persson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Covid-19; ICA; Reklam; Dagligvaruhandel; Pandemi; Taylor’s six segment message strategy wheel; Bildsemiotiken; Reklaminnehåll;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message strategy wheel och bildsemiotiken. Metod: Kvantitativ metod i kombination med kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 25. E-handelns påverkan på dagligvaruhandeln En studie om e-handelns och covid-19-pandemins effekter på butikers verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Brynzér; Sofia Samuelsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Dagligvaruhandel - e-handel – covid-19 - change management - digital transformation - last mile - köpprocessen - e-handelsbarriärer; Grocery trade – e-commerce – covid-19 – change management – digital transformation – last mile - The buyer decision process - e-commerce barriers;

    Sammanfattning : Bakgrund: Internets framväxt har kommit att förändra marknadsstrukturen för många branscher och det går att urskilja att det skett ett skifte där handeln i allt större utsträckning gått från traditionell butikshandel till handel på nätet. Inom livsmedelsbranschen har e-handel varit något som på senare år har kommit att växa sig allt större. LÄS MER