Sökning: "Dagligvaruhandel"

Visar resultat 6 - 10 av 164 uppsatser innehållade ordet Dagligvaruhandel.

  1. 6. Personaliserad marknadsföring inom dagligvaruhandel online i EU : En kvalitativ studie om hur svenska och tyska konsumenter uppfattar personaliserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Vedin; Mina Doderovic; [2023]
    Nyckelord :Personalized marketing; Perception; Online grocery stores; Sweden; Germany; GDPR.; Personaliserad marknadsföring; Uppfattning; Dagligvaruhandel online; Sverige; Tyskland; GDPR.;

    Sammanfattning : Personaliserad marknadsföring är betydelsefullt för e-handeln och dess framgång. “Personaliserad marknadsföring definieras som att designa och leverera skräddarsydda produkter och tjänster till enskilda kunder, personaliserad marknadsföring innebär med andra ord differentierade erbjudanden för enskilda kunder” (Chandra, Verma, Marc Lim, Kumar & Donthu 2022, s. LÄS MER

  2. 7. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  3. 8. Hur svenska hushåll anpassar sig till förändrad köpkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Lesniak; Måns Stjerna; Oscar Thagando; [2023]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; inflation; köpkraft; EMV:s mot FM:s; dagligvaror; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur påverkar makroekonomiska faktorer, som inflation och minskad köpkraft, svenska hushålls konsumtionsbeteende? - Hur påverkar inflation och minskad köpkraft hushållens varukorgssammansättning? - Hur påverkas hushållens priskänslighet och betalningsvilja? - Påverkas hushållens konsumtion olika beroende på inkomst och upplevd prismedvetenhet? Syfte: Uppsatsens primära syfte är att undersöka hur konjunktursvängningar påverkar svenska hushålls konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ och longitudinell panelstudie, där 1099 svenska hushålls konsumtion inom dagligvaruhandel har jämförts mellan år 2018 och 2022. LÄS MER

  4. 9. Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ellen Hedlund; Natalie Hjertberg; [2023]
    Nyckelord :Nudging; hållbarhet; dagligvaruhandel; konsumtion; konsumtionsbeteende; beteendeförändring; ICA; sustainability; grocery retailing; consumption; consumption behavior; behavior change;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. LÄS MER

  5. 10. Hur hanteras negativa händelser i företagets hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om hur företag presenterar negativa händelser ur ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Ahlenius; Edvin Engbom; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; negative events; legitimization strategies; balance; GRI; Hållbarhetsredovisning; negativa händelser; balans; legitimeringsstrategier; GRI;

    Sammanfattning : Att uppnå balans är en viktig aspekt inom hållbarhetsredovisning, trots detta är det inte ovanligt att företagens hållbarhetsrapporter är i en obalans. Det har visat sig vara en överrepresentation av positiva händelser i dessa rapporter. LÄS MER