Sökning: "Dagmar Schröter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Dagmar Schröter.

  1. 1. Framtidstro för alla : Framtidstro hos gymnasieelever födda i Sverige respektive utomlands

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emma Hermansson; Dagmar Schröter; [2016]
    Nyckelord :hope for future; culture; adolescents; social status; birth country; Framtidstro; kultur; ungdomar; status; födelseland;

    Sammanfattning : Studien syftade till att ta reda på vad som kan skilja åt i ungdomarnas framtidstro utifrån deras födelseland. Forskning som handlar om ungdomars framtidsprioriteringar, vad gäller vidare studier, framtida arbete, viljan att bilda familj, flytten hemifrån, vikten av hög status och det psykiska välmåendet visar att förutsättningarna för utlandsfödda ungdomar ofta är sämre än för svenskfödda. LÄS MER

  2. 2. ”Nog är det så att bratsen i Danderyd har det lättare…” : En komparativ intervjustudie om uppfattningar om utbildning och välfärdspolitik i Sverige, Tyskland och USA

    Master-uppsats, Samhällskunskap

    Författare :Dagmar Schröter; Karin Kers; [2010]
    Nyckelord :Välfärdsstat; Välfärdssystem; Utbildning; Attityder; Komparativ;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka individers attityder till och uppfattningar av deras lands välfärdspolitik; i USA, Tyskland och Sverige. Vidare undersöktes om och hur respektive individ tror att deras tillgång till välfärdstjänster skulle ha sett annorlunda ut i ett annat välfärdspolitiskt system. LÄS MER

  3. 3. Valet för livet? : En kvantitativ undersökning om hur elever på SP- programmet motiverar sitt gymnasieval och hur skolornas marknadsföring ser ut.

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Dagmar Schröter; Karin Kers; [2009]
    Nyckelord :Samhällsprogrammet; Gymnasiet; Skolval; Påverkan; Motiv; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka faktorer som påverkar samhällsprogrammets elevers val av skola. För att undersöka detta genomfördes en enkätundersökning på tre gymnasieskolor och skolornas respektive marknadsföring undersöktes. LÄS MER