Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Relationsnöjdhet hos gravida med depression vid IKBT-behandling : Sambands- och prediktionsstudie av relationsnöjdhet och följsamhet, behandlingsutfall samt val av relationsrelaterade behandlingskomponenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Johansson; Amanda Gardelach; [2023]
    Nyckelord :Antenatal depression; Relationship satisfaction; internet-based cognitive behavioral therapy; ICBT; treatment outcome; treatment adherence; sociodemographic factors; Antenatal depression; relationsnöjdhet; internetbaserad kognitiv beteendeterapi; IKBT; behandlingsutfall; behandlingsföljsamhet; sociodemografiska faktorer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan depressionssymtom och svårigheter i partnerrelationer. Forskning visar att deltagare efter parterapi har en ökad grad av relationsnöjdhet och en lägre grad av depressionssymtom. LÄS MER

  2. 2. Att leva med ADHD och dyslexi En fallstudie av ett barns inlärningssvårigheter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Teresa Håkansson; Dana Johansson; [2010]
    Nyckelord :Barn; upplevelser; ADHD; dyslexi; skola; familjförhållande och barnbok;

    Sammanfattning : ADHD och dyslexi är ett frekvent och existerande funktionshinder hos barn och vuxna. Eftersom ADHD och dyslexi är i visa fall ett dolt funktionshinder, får barnen inte alltid rätt bemötande från omgivningen. LÄS MER

  3. 3. Vad styr lärarnas val av skönlitteratur på gymnasieskolan? : Hur skulle lärarna påverkas och skulle deras yrkesutövning förändras av en litterär kanon?

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Dana Johansson; Åsa Lindholm; [2008]
    Nyckelord :Sökord: Kanon; styrdokument; gymnasieskola; litteraturundervisning.;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning angående de faktorer som styr lärarnas val av skönlitteratur på gymnasiet samt hur ett införande av en litterär kanon skulle påverka deras yrkesutövning. Syftet med uppsatsen är att se hur gymnasielärare kopplar sina val av skönlitteratur till styrdokumenten samt hur de resonerar kring ett införande av en litterär kanon. LÄS MER