Sökning: "Daniel Lilja"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Daniel Lilja.
1. Computing Equivalent hydropower models in Sweden using inflow clustering
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : To simulate a hydropower system, one can use what is known as a Detailed model. However, due to the complexity of river systems, this is often a computationally heavy task. Equivalent models, which aim to reproduce the result of a Detailed model, are used to significantly reduce the computation time for these simulations. LÄS MER
2. Lärares syn på läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Etik i klassrummet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : The aim of this essay is to explore the ethical competence of middle school students in Sweden with the purpose of finding out what factors affect their ethical development. To do so, material from a pedagogical research project called EthiCo has been obtained, where students in year five have answered a survey containing examples of ethically challenging situations. LÄS MER
4. Computation of Eigenmodes in Three-Dimensional Structures
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : In this thesis the eigenmodes and eigenvalues of three dimensional structures are analyzed using the Python environment FEniCS in combination with an implementation of the Arnoldi method in MATLAB for calculation of eigenpairs. This is done by considering separable solutions of the wave equation and subsequently expressing these as the solutions to an eigenvalue problem. LÄS MER
5. Reliabilitet och validitet i bedömningen av läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och ställa samman vad tidigare forskning har visat angående olika bedömningsmetoders olika grader av validitet och reliabilitet. Detta för att bidra med en ökad kunskap för hur man kan använda de olika bedömningsmetoderna för att hjälpa våra elever att utveckla sin läsförmåga, och speciellt sin förmåga när det kommer till läsförståelse. LÄS MER