Sökning: "Daniel Melinder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Daniel Melinder.

  1. 1. Att verka inom ramarna : riskhanteringsramverk samt Enterprise Risk Management

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Melinder; Mia Jervelius; [2007]
    Nyckelord :COSO; ERM; Enterprise Risk Management; Riskhantering; ramverk;

    Sammanfattning : Den omgivning organisationer idag ställs inför blir alltmer krävande. En allt hårdare reglering, hot från nya teknologier, samt de företagsskandaler som härjat i media, har lett till att dagens organisationer ser på risk på ett nytt sätt. En utveckling som nyligen skett inom riskhantering är Enterprise Risk Management (ERM). LÄS MER

  2. 2. Kodens påverkan på börskurser : En event study på publiceringen av bolagsstyrningsrapporter enligt Svensk kod för bolagsstyrning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Daniel Melinder; Amir Tehrani; [2006]
    Nyckelord :Corporate governance code; event study; abnormal return; Svensk kod för bolagsstyrning; koden; bolagsstyrning; event study; abnormal return; revisorsgranskning; EMH;

    Sammanfattning : Recent accounting scandals, often led by managers trying to improve results and thereby their own bonuses, have severely damaged the publics view of management. In the aftermath of scandals such as Enron, Parmalat and Skandia, demand has increased for Corporate Governance codes and similar regulation. LÄS MER

  3. 3. Kejsarens nya kläder : En fallstudie på H&M:s Lagerfeldkollektion

    L2-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Daniel Melinder; Amir Tehrani; Mia Jervelius; Johan Enblom; [2005]
    Nyckelord :Co-branding; Joint Venture; Positionering; Varumärkesstrategi; Modebranschen;

    Sammanfattning : As companies exert themselves to find new ways of achieving market dominance and stronger brands, the phenomenon co-branding has become increasingly popular. By cooperation between two different firms the combined effects can result in synergies not only on the balance sheet, but even through softer values such as Brand recognition, equity and larger market share. LÄS MER