Sökning: "Daniel fast"

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden Daniel fast.

  1. 1. Mer oaktsam än grovt oaktsam? Om begreppet särskilt klandervärt vid obehöriga transaktioner enligt betaltjänstlagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Daniel Broman; [2023]
    Nyckelord :civilrätt; bankrätt; särskilt klandervärt; grov oaktsamhet; betaltjänstlagen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Payment Services Act regulates the division of responsibility between the payment service provider and the consumer in case of fraud that has resulted in an unauthorized transaction. The paper examines the two most important degrees of negligence, which are found in the 5 a chapter, section 3 of the act, and compares them. LÄS MER

  2. 2. Does the content of CSR information matter? : A qualitative study to explore consumers’ attitudes towards fast-fashion companies

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Daniel Haj Mousa; Manaka Oshita; Mei Takahashi; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; CSR communication; attitudes; fast-fashion companies;

    Sammanfattning : Background: Fast-fashion companies are famous for manufacturing the products at cheaper prices and consumers are getting aware of that. Due to the widespread environmental and social problems in the world, Corporate Social Responsibility (CSR) has significantly evolved in fast-fashion industries. LÄS MER

  3. 3. The influence of institutional factors on the effectiveness of global product launch

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Diego Daniel Vargas Carmona; Mohamed Kamil Morsi Mahmod; [2023]
    Nyckelord :global product launch; institutional factors; panel regression analysis;

    Sammanfattning : In today’s fast-changing markets, many international firms invest a significant amount of money in terms of marketing and technology to launch their products globally. To reduce such costs, a better understanding of the factors that affect the performance of global products launch is needed. LÄS MER

  4. 4. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  5. 5. PENNINGPOLITIK OCH AKTIEMARKNADEN : Hur påverkar styrräntan aktiemarknaden i Sverige?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Daniel Bjuhr; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den höga inflationen i Sverige och runt om i världen är idag på nivåer som inte upplevts sedan 1990 talet. Riksbanken och många andra centralbanker har som en av sina främsta uppgifter att se till så att inflationen är låg och stabil över tid. LÄS MER