Sökning: "Daniela Andersson"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Daniela Andersson.
1. Proactive Paths. Innovative Solutions for Today’s Sustainability Challenges
L3-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutetSammanfattning : .... LÄS MER
2. När barn riskerar att förlora sitt hem : En studie av socialtjänstens avhysningsförebyggande arbete i förhållande till barnkonventionen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Antalet avhysningar där barn berörs har ökat de senaste åren, trots att det i tidigare utredningar konstaterats att lagstiftningen är tillräcklig för att skydda barn från att bli avhysta.Barnkonventionen är sedan 1 januari 2020 svensk lag, men vid en avhysning finns det en risk för att barnet påverkas på ett sätt som innebär att flera av dess rättigheter går förlorade. LÄS MER
3. DreamScape, a Platform for Creating, Sharing and Listening to Interactive Stories
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Storytelling has been a part of human culture ever since we gained the ability to speak. Telling stories is a way to entertain, pass along knowledge, and present moral dilemmas. Today, many people choose to enjoy stories by listening to audiobooks. LÄS MER
4. Återvinning och återtillverkning inom den svenska stålindustrin
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Den svenska stålindustrin står idag inför flera utmaningar. Den ökade globala konkurrensen och de pågående klimatförändringarna ställer nya krav på industrin och på vad som krävs för att bibehålla en konkurrenskraftig produktion. LÄS MER
5. Föräldrar har rättigheter i förskolan, men hur ser det egentligen ut i praktiken? : En studie om hur föräldrar ges möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur föräldrar ges möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Metoden är kvalitativ och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna består av sju förskollärare, två barnskötare samt sju föräldrar. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER