Sökning: "Dansteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Dansteknik.

  1. 1. "Man tänker ju inte - nu ska jag använda flöde" : En studie om kommunikation av kroppslig kunskap bland gymnasieelever på estetiska programmet inriktning dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Jennifer Larsson; [2023]
    Nyckelord :Dans; Danslärare; Energi; Fenomenologi; Flöde; Kroppslig kunskap; Tyngd;

    Sammanfattning : Abstrakt En danselev på gymnasiet ska efter tre års studier ha utvecklat ett dansspråk och kunna kommunicera sitt kroppsliga lärande. Det är en kunskap som kräver både tid och erfarenhet för att utveckla. LÄS MER

  2. 2. Danslärares tolkningar av och arbete med kunskapskraven i praktiken : En studie om synen på och arbetet med den fysiska prepareringen i dansteknikkurserna på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanny Nelson; [2023]
    Nyckelord :anatomy; competence requirements; dance technique course; injury prevention; supplemental training; anatomi; dansteknik; kunskapskrav; kompletterande träningsmetoder; skadeförebyggande träning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Det känns bättre att göra övningarna när en lärare är med" : En studie om hur komplementär träning kan bidra till måluppfyllelse i Dansteknik1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Magdalena Qvarford; [2021]
    Nyckelord :Komplementär träning; aktionsforskning; didaktisk lärande; hermeneutik;

    Sammanfattning : Abstract I det här examensarbetet med aktionsforskning som metod och ur ett hermeneutiskt perspektiv har jag undersökt hur Ido Portalmodellen, som komplementär träning, kan öka måluppfyllelsen i kursen Dansteknik 1. Som verktyg har jag använt mig av observationer samt dagboksskrivande till att besvara mina forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. ”Du ser ju verkligen inte bara ditt ämne, utan du ser ju hela eleven” : Ett relationellt perspektiv på dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Denise Björk; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Meaning making; Norms; Relationships; Epistemology; Inkludering; Meningsskapande; Normer; Relationsskapande; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt fem svenska danslärares syn på och erfarenheter av relationer och meningsskapande i sitt arbete på gymnasiet. Studien undersökte utmaningar avseende inkluderande undervisningsmetoder baserade på lärarnas egna erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Betygsutveckling i Dansteknik : en kvantitativ studie om gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Niklas Fransson; [2019]
    Nyckelord :quantitative; grades; grade distribution; subsequent grades; dance; dance technique; school; upper secondary education; Stockholm; Sweden; kvantitativ; betyg; betygsfördelning; efterföljande kurser; betygsutveckling; dans; dansteknik; estetiska programmet; dansinriktning; gymnasieskola; Stockholm; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ny kunskap om svenska gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik. Studien omfattar en totalundersökning av avgångsbetygen för de 414 gymnasieelever som avslutat sina studier vid det estetiska programmets dansinriktning i Stockholms stad under åren 2014 - 2018. LÄS MER