Sökning: "Dansundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet Dansundervisning.

  1. 1. "Det kan ju inte vara negativt att vara en dansande förebild" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med dans i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Andersson; Sanna Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Dans i förskolan; Dans som innehåll och metod; Dansundervisning; Förskollärarens roll; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av både tidigare forskning och egna upplevelser framkommer det att dans inte är ett vanligt förekommande ämne i förskolan. Därför väcktes intresset av att undersöka dansens plats i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Fysisk träning inom jazzdansundervisning : en kvalitativ studie om hur jazzdanslärare beskriver utveckling av fysiologiska färdigheter i dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Satu Nyman; [2023]
    Nyckelord :dance; teaching; education; jazz dance; fitness; physical training; aerobic fitness; anaerobic fitness; muscle endurance; strength; power; flexibility; neuromuscular coordination; dans; undervisning; utbildning; jazzdans; fysisk träning; aerob kondition; anaerob kondition; muskeluthållighet; muskelstyrka; muskulär explosivitet; flexibilitet; neuromuskulär koordination;

    Sammanfattning : This study aims to shed light on practices that jazz dance teachers have incorporated into their teaching in order to enhance development of physiological abilities, as well as examine how these practices have become part of their jazz dance teaching practise.The research was conducted through four semi-structured interviews where jazz dance teachers described how they enhance physiological abilities in their dance teaching practice, and which aspects impact their choices. LÄS MER

  3. 3. Moving Through Stillness : En kvalitativ studie om hur en konstnärlig praktik kan användas i dansundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Luusi Kateme; [2023]
    Nyckelord :artistic practice; didactic; dance education; somatic; somatic practice; konstnärlig praktik; didaktik; dansundervisning; somatik; somatisk praktik;

    Sammanfattning : The purpose of the bachelor thesis is to, from a didactic perspective, gain increased knowledge about how an artistic practice can be used in dance education. The study is conducted through a qualitative research method using the practice Dancing is... LÄS MER

  4. 4. Ickeverbal kommunikation i dansundervisning : Hur upplever och tolkar danselever en danspedagogs ickeverbala kommunikation?

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sofia Almfjord; [2023]
    Nyckelord :multimodality; social semiotics; nonverbal communication; dance; pedagogy;

    Sammanfattning : Nonverbal communication in dance teaching - How do students experience and interpret the nonverbal communication of a dance pedagogue? The purpose of this thesis is to further the knowledge about how a dance pedagogue's nonverbal communication could be interpreted by dance students. The thesis focuses on four semiotic resources; placement in the room, facial expression, usage of voice, and body language. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie av kunskapsområdet dans inom ämnet idrott och hälsa : en komparativ studie mellan två kontexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Max Löfgren; Sara Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka lärares arbetssätt när det gäller dansundervisning i högstadiet. Denna studie kommer ta en komparativ ansats och jämföra lärare i Sverige och Australien. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER