Sökning: "Dansundervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade ordet Dansundervisning.
21. "Grejen med dans - kroppar i ett rum" : Danslärares beskrivningar av dans på distans under Covid-19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares upplevelse av fjärrundervisning i ämnet Dansgestaltning under Covid-19-pandemin. Kurserna i Dansgestaltning inom gymnasiets estetiska program innehåller skapande och en förutsättning för detta är de centrala målen i kursen som fokuserar på samarbete, interaktion och konstnärligt arbete. LÄS MER
22. Att vara i jazz-dans : En kvalitativ studie om hur deltagare i dansundervisning upplever ”existentiellt varande” med hjälp av jazzdans
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This study investigates how participants in dance education describe their experiences of a phenomenon called ”existential presence” with the help of jazz dance and what didactic factors makes it possible for them to experience it. With theory of the phenomenology-related lifeworld, the didactic relation map, and interview with low standardized questions as a method, came the results that show how the presence could be described in many different ways, how different individuals have different needs for the phenomenon to be possible, and that jazz dance and its strong relationship to the music is a possible opening for the presence to be. LÄS MER
23. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER
24. Dansundervisning på fritidshemmet : En kvalitativ studie om att dansa, vara med andra och lära sig så mycket mer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande; Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study is about dance lessons at the after-school center and about how dance can contribute to fun-filled play, participation and the child´s development. The purpose of this essay is thus to explore how dance in a leisure pedagogical context can be developed and how children's participation can be promoted and how teaching dance at the leisure center can be made possible. LÄS MER
25. Danslärares praktik och mental träning som del av en holistisk dansundervisning : Mentala träningsprocesser och dess plats i dansundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Fokus för studien är danslärares förståelse och bruk av mentala träningsprocesser i dansundervisningen. Syftet med studien är att beskriva hur danslärare, vid gymnasieprogram och yrkesprogram för dans i dag, arbetar med metoder som indikerar mental träning. LÄS MER