Sökning: "Data-oriented design"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Data-oriented design.

  1. 1. En prestandajämförelse mellan objektorienterad design och dataorienterad design i C++, Java och Java Project Valhalla

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Andreas Isacsson; Christopher Renström; [2023]
    Nyckelord :Project Valhalla; primitive classes; Java; C ; data-oriented design; object-oriented design; cache; TLB; Project Valhalla; primitiva klasser; Java; C ; dataorienterad design; objektorienterad design; cacheminne; TLB;

    Sammanfattning : Datorspel behöver utnyttja hårdvara effektivt för att kunna vara tillgänglig på så många system som möjligt med varierande kapacitet. En viktig del i detta är att optimera användandet av processorns cacheminnen. Programmerare kan följa en dataorienterad design för att implementera cacheeffektiv kod. LÄS MER

  2. 2. Optimering av partikelsystem för webben : En jämförelse mellan objektorienterad och dataorienterad design på webben.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jimmy Sandin; [2023]
    Nyckelord :Dataorienterad design; objektorienterad programmering; Structure of Arrays; Array of Structures; Javascript; Canvas; partikelsystem;

    Sammanfattning : Denna studie jämför frame-time av ett partikelsystem på nätet med objektorienterad och dataorienterad design. I studien jämförs Array of Structure (AoS), Structure of Arrays (SoA) samt Structure of Arrays med typed arrays. Tre identiska versioner med samma algoritm med olika behandlingar implementeras. LÄS MER

  3. 3. JÄMFÖRELSE MELLAN OBJEKTORIENTERAD OCH DATAORIENTERAD DESIGN AV ELKUNDSDATA

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dataorienterad design; objektorienterad design; k-means clustering; spatial hashning; klusteranalyser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det går att vinna fördelar i prestanda genom att lagra data för två webbapplikationer på ett dataorienterat sätt kontra det mer klassiska objektorienterade sättet. Grundanledningen till studien är att det har upptäckts att ett dataorienterat programmeringstänk genererat prestandafördelar vad det gäller datahanteringen inom dataspelsindustrin. LÄS MER

  4. 4. Performance comparison between OOD and DOD with multithreading in games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :David Wingqvist; Filip Wickström; [2022]
    Nyckelord :Game development; C ; Execution time; CPU cache; OpenMP;

    Sammanfattning : Background. The frame rate of a game is important for both the end-user and the developer. Maintaining at least 60 FPS in a PC game is the current standard, and demands for efficient game applications rise. Currently, the industry standard within programming is to use Object-Oriented Design (OOD). LÄS MER

  5. 5. Investigating the effect of implementing Data-Oriented Design principles on performance and cache utilization

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Frank Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Data-oriented design; DOD; ECS; Entity Component System; HPC; CPU cache; cache misses; games; game architecture; game engines; design patterns;

    Sammanfattning : Game engines process a lot of data under strict deadlines. Therefore, measures to increase performance are important in this area. Data-Oriented Design (DOD) promotes principles that are meant to increase performance by better cache utilization. LÄS MER