Sökning: "Dataspel"

Visar resultat 6 - 10 av 287 uppsatser innehållade ordet Dataspel.

  1. 6. Produktlivscykeln på en digital marknad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elliot Setterberg; Oliver Thor; [2023]
    Nyckelord :Produktlivscykeln; Produktlansering; Produkt cannibalism; After sale services; Brand equity; Ansoff matrisen; Dataspel;

    Sammanfattning : Att ha en framgångsrik produkt som fortsätter att växa på dagens marknad är komplext. På grund av det stora antalet marknadsföringsstrategier som är tillgängliga för företag som verkar på en global marknad. LÄS MER

  2. 7. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  3. 8. Det digitala Rom : En historiedidaktisk undersökning om dataspelet The Forgotten City

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ludvig Sjövik; [2023]
    Nyckelord :Historical didactics; videogames; use of history; historical consciousness; Historiedidaktik; dataspel; historiebruk; historiemedvetande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse the 2021 video game The Forgotten City from a historical didactical theoretical framework. The study aims to highlight how the game can contribute to the players historical consciousness with its digital recreation of ancient Rome. LÄS MER

  4. 9. När relationen står på spel - Att vara vårdnadshavare till ett barn med problematiskt dataspelande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Werner; [2023]
    Nyckelord :Gaming; dataspel; beroende; relation; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, twelve guardians of eleven different children with problematic gaming behaviour were interviewed and provided their view of the relationship with the child and their perceived need for support. The guardians were asked to describe the relationship with the child with problematic gaming based on the aspects of transparency, rules/limits, and socialising. LÄS MER

  5. 10. Berättande i spelmiljöer : Miljö- och indexikalt berättande i Portal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Miljöberättande; indexikalt berättande; dataspel; FPS; Portal;

    Sammanfattning : I detta arbete har spelet Portal (2007) undersökts för det miljö- och indexikaltberättande som finns i spelet och svarat på frågan om vilka lärdomar det finns att ta ur ett spelutvecklarperspektiv. Arbetet är utformat som en teorikonsumerad fallstudie där Portal (2007) jämförs med redan satta definitioner på olika sorters rumsligt berättande. LÄS MER