Sökning: "Dataspelsföretag"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Dataspelsföretag.
1. “Vi är ju alla personer med åtminstone ett gemensamt intresse...” En kvalitativ studie om anställdas syn på företagskulturen i dataspelsföretag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I tidigare forskning lyfts företagskulturen fram som en central del i startupföretags framgång, vilket kan härledas till de platta, lösa och transparenta strukturernas främjade av innovation och kreativitet. Samtidigt visar forskning att tillväxten i startups försvårar bevarandet av startupkulturen i takt med att strukturella anpassningar och formaliserade arbetsprocesser blir allt fler. LÄS MER
2. Ledarskap i den kreativa processen : En studie om små dataspelsföretag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Ledarskap i den kreativa processen: En studie om dataspelsföretag Problem: I dagsläget finns det brister på studier som fokuserar på olika ledarskapsperspektivs påverkan på kreativitet inom arbetsgrupper. Hur ledarskap formas och ledarskapets roll i den kreativa processen saknas det information om, speciellt inom kreativt intensiva industrier. LÄS MER
3. G som i gemenskap : En kvalitativ studie om gemenskapande i dataspel ur ett produktionsperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Denna studie handlar om att undersöka hur man bygger gemenskap via dataspel, hur man tänker när man designar dessa, hur dataspelsföretagen håller ihop gemenskapen genom att uppmana till deltagande både inom dataspelen samt externa plattformar som Facebook, Twitter och diverse diskussionsforum. Studien utgår från ett produktionsperspektiv där tanken är att få veta vad de som arbetar på dataspelsföretag har för syn på gemenskap och arbetar för att skapa och bibehålla den. LÄS MER
4. Det svenska spelundret : En studie med genusperspektiv på den svenska dataspelsbranschens innovativa förmåga
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats ämnar studera dataspelsbranschens premisser till att skapa kreativa och innovativa produkter med ett genusperspektiv. Genom intervjuer med kvinnor på ett antal dataspelsföretag inom samma koncern studeras organisationsstruktur och -kultur samt respondenternas upplevelser utifrån genus, bakgrund och förhållande till spel. LÄS MER
5. Technology Strategies for Personalized Marketing in the Computer Game Industry
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : The computer game industry has during the past years performed a paradigm shift from physical to digital online retailing based on game portals. Due to the many possibilities Big Data in combination with personalized marketing provides, especially in the form on in-game shops in the software, it is interesting for the computer game companies to investigate how this marketing approach can be performed most beneficially. LÄS MER