Sökning: "Dataspelsmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Dataspelsmusik.

  1. 1. Dramaturgi i ljudanläggning : En undersökning om övergångar mellan musik och ljudlandskap i Action/Äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Berggren; [2022]
    Nyckelord :Dataspelsmusik; tystnad tysthet; effekt. soundscape =ljudlandskap ambiance ;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur övergångar mellan miljöljud och musik påverkar spelupplevelsen i dataspel. Studien avgränsar till specifikt utforskande av äventyrsspel. I denna studie används termen soundscape som en översättning av ljudlandskap. LÄS MER

  2. 2. Ludonarrative Harmony : Music production through the lens of game design

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Jacob Westberg; [2022]
    Nyckelord :Ludonarrative; video game music; music production; game design; video games; Ludonarrativ; dataspelsmusik; musikproduktion; speldesign; dataspel;

    Sammanfattning : This is a study of how game design has influenced my artistic process as a music producer fora video game called Sang: The Desert Blade. The artistic practice is used to explore a conceptin game design called ludonarrative. LÄS MER

  3. 3. Ledmotiv: ett verktyg i berättande : Vad kan ledmotiv berätta om en karaktär?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Patrik Pettersson; [2021]
    Nyckelord :ledmotiv; dataspelsmusik; tonintervall;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker spelares första intryck baserat på de melodier och motiv kopplade till objekten. Undersökningen försöker se om det finns en trend hos deltagarna gällandes det känslomässiga intryck hen får av att höra melodier skapade med hjälp av specifika tekniker. LÄS MER

  4. 4. Användning av olika samplingsfrekvenser inom dataspelsmusik : Hur påverkas spelupplevelsen av olika samplingsfrekvenser i musiken, 44.1 kHz respektive 96 kHz?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sebastian Winbladh; Erik Lövgren; [2021]
    Nyckelord :Samplingsfrekvens; Ljudkvalité; Dataspelsmusik; Musikproduktion;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes skillnader mellan 44.1 kHz och 96 kHz som samplingsfrekvens inom musikproduktion. Samplingsfrekvensen 44.1 kHz är sedan slutet av sjuttiotalet industristandard, dock säljs många av dagens ljudkort med en kapacitet att spela in frekvenser upp till 96 kHz eller 192 kHz. LÄS MER

  5. 5. Rytm : Rytmens funktion i dataspelsmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustav Håkansson; [2017]
    Nyckelord :musik; rytm; spel; spelmusik;

    Sammanfattning : I bakgrundskapitlet presenteras den litteratur och forskning som står till grund för denna studie vilket innefattar forskning om musikens påverkan på människor, teorier kring rytm och hur den upplevs, samt hur musik fungerar i kontexten av dataspel. Arbetet är en undersökning vars syfte var att studera vilken påverkan musikalisk rytm har på spelares handlingar i spelmiljöer. LÄS MER