Sökning: "Datoranvändning och språk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Datoranvändning och språk.

  1. 1. Att skriva sig till läsning : Datoranvändning i den tidiga läs- och skrivutvecklingen för elever i årskurs F-3 som har svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sandra Baudin Persson; [2016]
    Nyckelord :ASL; att skriva sig till läsning; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Att skriva sig till läsning (ASL) innebär att man vänder på läs- och skrivutvecklingen och istället ägnar sig åt skriv- och läsutveckling med hjälp av datorer. Syftet med den här intervjustudien har varit att titta på hur lärare arbetar med ASL med elever som har svenska som andraspråk samt vilka fördelar och nackdelar de ser med arbetssättet för elever som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Skrivprov på dator eller för hand?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Karin Widman; [2015]
    Nyckelord :skrivprov; elevtext; gymnasiet; datorskriven; handskriven;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ta reda på hur datoranvändning vid skrivprov påverkar elevtexters kvalitet. 37 handskrivna och 37 datorskrivna elevtexter från skrivprov jämförs utifrån både kvantitativa och kvalitativa aspekter. Texterna är skrivna av elever från det tekniska programmet i gymnasiet årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Vilken roll spelar datorn? : Gymnasieelevers användning av datorer i skolarbetet på olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Johansson; [2014]
    Nyckelord :datoranvändning; IKT; skolämnen; sökstrategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga gymnasieelevers användning av datorer i skolarbetet med olika ämnen på ett yrkesprogram och två högskoleförberedande program. Kontext för studien är en centralt belägen kommunal gymnasieskola, i en mindre kranskommun gränsande till en storstadsregion i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Vilken roll spelar datorn? : Gymnasieelevers användning av datorer i skolarbetet på olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Johansson; [2014]
    Nyckelord :datoranvändning; IKT; skolämnen; sökstrategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga gymnasieelevers användning av datorer i skolarbetet med olika ämnen på ett yrkesprogram och två högskoleförberedande program. Kontext för studien är en centralt belägen kommunal gymnasieskola, i en mindre kranskommun gränsande till en storstadsregion i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Datoranvändning hos elever i grundskolans år 8 : En jämförelse mellan musikklass- och IKT-klasselever

    Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Annelie Hägglund; [2013]
    Nyckelord :datoranvändande; IKT; datorn i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad skolungdomar använder datorn och In-ternet till. Författaren vill även ta reda på om det finns några skillnader i datoranvändning-en mellan en skolklass med inriktning mot informations- och kommunikationsteknik (IKT) och en skolklass utan IKT-profil. LÄS MER