Sökning: "Datorbaserade hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Datorbaserade hjälpmedel.

  1. 1. Automatiskt roterande tårtfat

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Ina Rusteberg; Esra Öcüt; [2021]
    Nyckelord :Product development; Design; Innovation; Automatic; Product Proposal; Tårtfat; Automatisering; Design; Produktutveckling; Innovation;

    Sammanfattning : I detta projekt behandlas en problembeskrivning med syfte att designa ett produktförslag till ett automatiskt roterande tårtfat. Produkten ska uppfylla de behov och funktioner som är önskvärda av kunder. Målet är att förenkla tårtskapares arbete genom att designa produktförslaget. LÄS MER

  2. 2. Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter på högstadiet : Svensklärares anpassningar och syn kring bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Vigholm; [2021]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; dyslexi; högstadiet; lärarkompetens; läs- och skrivsvårigheter; svensklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svensklärare på högstadiet har tillägnat sig kunskap om hur de ska arbeta med elever som har dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter och på vilka sätt de anpassar sin undervisning för dessa elever samt ta reda på hur lärarna tänker kring bedömning gällande elever med denna problematik. Jag genomför en kvalitativ studie och använder mig av intervju som metod, där sex stycken lärare intervjuas. LÄS MER

  3. 3. Flipped Classroom och Digitala Materiel : En Karaktärisering av Tre Naturvetenskapliga Ämneslärares Användning av Digitala Hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Victor Galeano; [2018]
    Nyckelord :didactics; physics; flipped classroom; ICT; technology; digital tools; didaktik; fysik; flippade klassrummet; IKT; IT; teknologi; digitala hjälpmedel; SAMR;

    Sammanfattning : IT- och IKT-kompetens utgör en stor del av såväl internationell som svensk utbildningsforskning och enda sedan 60-talet har regeringen gjort satsningar med ändamål att förbättra lärares och elevers kompetens inom dessa områden. Den internationella strävan är att läroplaner införlivar mål för förbättrad IT- och IKT-kompetens, för att förbereda elever inför en arbetsmarknad som alltmer kräver teknologiska kompetenser. LÄS MER

  4. 4. Teknikstöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Henriksson; Sofia Svensson; [2017]
    Nyckelord :arbetsterapi; neuropsykiatri; skola; barn; teknik; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan ha kognitiva svårigheter och svårt att anpassa sig och kan behöva individuellt stöd. Tekniken förändras och utvecklas snabbt vilket kan, när det används, ha en inverkan på det dagliga livet för barn med kognitiva funktionsnedsättningar i skolmiljö. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner och dess betydelse för personer över 65 år i ordinärt boende : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Anna Olegård Jern; Sara Kristoffersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en litteraturöversikt beskriva arbetsterapeutiska interventioner och dess betydelse för personer över 65 år i ordinärt boende. Datainsamling har skett genom att systematiskt välja ut och kvalitetsgranska publicerade vetenskapliga artiklar genom datorbaserade och manuella sökningar med bestämda sökord. LÄS MER