Sökning: "Datorskrift"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Datorskrift.
1. Handskrift respektive digital skrift vid skrivinlärning : en studie om lärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka hur lärare relativt deras utbildningsbakgrund och erfarenhet av skolpraktik beskriver balansen mellan handskrift respektive datorskrift i tidig skrivundervisning, och med detta bidra till befintlig forskning inom området. Tre forskningsfrågor har formulerats och för att besvara dem har jag i datainsamlingen använt mig av semistrukturerade individuella intervjuer med utbildade yrkesverksamma lärare. LÄS MER
2. Handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 : Attityder och tankar om handskrift kontra datorskrift bland lärare och elever på mellanstadiet i skolan 2021.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna undersökning handlar om handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 och vilka attityder lärare och elever har till att skriva för hand respektive att skriva på datorn samt fördelar och nackdelar med de båda skrivmetoderna. Empirin har samlats in genom observationer i klassrum och intervjuer med lärare och elever. LÄS MER
3. Handskrift eller datorskrift? : En ämnesdidaktisk intervjustudie med lärare i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie undersöker lärares motiveringar till valet av skrivverktyg i svenskundervisningen. I och med den ökade digitaliseringen i läroplanen intensifieras pressen på lärarna att välja och styrka valet av handskrift, datorskrift eller en kombination av dem. LÄS MER
4. Handskrift eller datorskrift? : En ämnesdidaktisk intervjustudie med lärare i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie undersöker lärares inställning och motivering till valet av skrivverktyg i svenskundervisningen. I och med den ökade digitaliseringen i läroplanen intensifieras pressen på lärarna att välja och styrka valet av handskrift, datorskrift eller en kombination av dem båda. LÄS MER
5. Handskrift i dagens skola : En studie av lärares och elevers attityder till handskrift och datorskrift i läs- och skrivinlärning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers and primary school pupils view the use of handwriting in literacy tuition and what their thoughts are on the future of handwriting. In the study, handwriting is compared to today’s digital ways of writing. LÄS MER