Sökning: "Datorspel och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden Datorspel och lärande.

  1. 1. Cooperative Modular Neural Networks for Artificial Intelligence in Games : A Comparison with A Monolithic Neural Network Regarding Technical Aspects and The Player Experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Högstedt; Ove Ødegård; [2023]
    Nyckelord :Neural Network; Modularization; Sensor; Reinforcement Learning; Supervised Learning; Neuralt Nätverk; Modulärisering; Sensor; Förstärkningsinlärning; Väglett Lärande;

    Sammanfattning : Recent years have seen multiple machine-learning research projects concerning agents in video games. Yet, there is a disjoint between this academic research and the video game industry, evidenced by the fact that game developers still hesitate to use neural networks (NN) due to lack of clarity and control. LÄS MER

  2. 2. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frans Hollender; Ahmed Abed; [2023]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; engelska; second language; young English language learners;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER

  3. 3. Informell inlärning inom ämnet engelska : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Jansson; Blerina Maliqi; [2022]
    Nyckelord :informell inlärning; engelska; extramural engelska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Engelskan har en central roll inom många domäner i dagens samhälle och som ett resultat av digitaliseringens framgång under början på 2000-talet möter vi engelskan dagligen. Digitaliseringen har även bidragit till att barn och ungdomar möter stora mängder engelska på sin fritid, bland annat genom musik, datorspel och sociala medier. LÄS MER

  4. 4. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  5. 5. A study of transfer learning on data-driven motion synthesis frameworks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nuo Chen; [2022]
    Nyckelord :Transfer learning; data-driven motion synthesis; objective-driven motion generation; rig-agnostic encoding; deep learning-based clustering model; procedural animation; Kunskapsöverföring; data-driven rörelsesyntetisering; procedurell animation; mål-driven animation-genereringsmodel; rig-agnostisk-kodning; djupinlärningsbaserad klusteringsmodel;

    Sammanfattning : Various research has shown the potential and robustness of deep learning-based approaches to synthesise novel motions of 3D characters in virtual environments, such as video games and films. The models are trained with the motion data that is bound to the respective character skeleton (rig). LÄS MER