Sökning: "Datorspel"

Visar resultat 11 - 15 av 624 uppsatser innehållade ordet Datorspel.

  1. 11. Musikimplementationens påverkan på spelupplevelse : En undersökning kring hur valbar icke-diegetisk musik i ett spel påverkar spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Siljeholm; [2023]
    Nyckelord :Musik; implementation; spelupplevelse; datorspel; immersion;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att observera hur spelupplevelsen påverkas av en musikimplementation med tre valbara kontrasterande kompositioner gentemot en förutbestämd komposition. Undersökningen baserades på tidigare forskning som undersökt musikens inverkan på upplevelse och prestation. LÄS MER

  2. 12. Att läsa eller inte läsa : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Myhrman; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsförmåga; läsning; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den internationella undersökningen PIRLS visar på att svenska elevers läsförståelse sjunker och att kunskapsklyftan mellan flickor och pojkar ökar, där flickor presterar bättre än pojkar. Tidigare forskning visar på samband mellan motivation till läsning och läsförmågor. LÄS MER

  3. 13. En prestandajämförelse mellan objektorienterad design och dataorienterad design i C++, Java och Java Project Valhalla

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Andreas Isacsson; Christopher Renström; [2023]
    Nyckelord :Project Valhalla; primitive classes; Java; C ; data-oriented design; object-oriented design; cache; TLB; Project Valhalla; primitiva klasser; Java; C ; dataorienterad design; objektorienterad design; cacheminne; TLB;

    Sammanfattning : Datorspel behöver utnyttja hårdvara effektivt för att kunna vara tillgänglig på så många system som möjligt med varierande kapacitet. En viktig del i detta är att optimera användandet av processorns cacheminnen. Programmerare kan följa en dataorienterad design för att implementera cacheeffektiv kod. LÄS MER

  4. 14. Spel som läromedel : En historiedidaktisk undersökning om historiebaserade datorspel på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Filip Andersson Leman; [2023]
    Nyckelord :History didactics; History-based games; Europa Universalis IV; Use of history; Respondent survey; Historiedidaktik; Historiebaserade spel; Europa Universalis IV; Historiebruk; Respondentundersökning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the popular computer game Europa Universalis IV and how the use of history looks inside the game and its potential use during lessons.There is also a second purpose to this study and it is to shine some light on how students between the ages of thirteen and fifteen think about history-based videogames and their use in a classroom situation. LÄS MER

  5. 15. Cooperative Modular Neural Networks for Artificial Intelligence in Games : A Comparison with A Monolithic Neural Network Regarding Technical Aspects and The Player Experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Högstedt; Ove Ødegård; [2023]
    Nyckelord :Neural Network; Modularization; Sensor; Reinforcement Learning; Supervised Learning; Neuralt Nätverk; Modulärisering; Sensor; Förstärkningsinlärning; Väglett Lärande;

    Sammanfattning : Recent years have seen multiple machine-learning research projects concerning agents in video games. Yet, there is a disjoint between this academic research and the video game industry, evidenced by the fact that game developers still hesitate to use neural networks (NN) due to lack of clarity and control. LÄS MER