Sökning: "David Bordwell"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden David Bordwell.

  1. 1. Tillbaka till återblicken : En analys av användning och funktion av återblickar respektiveframåtblickar i Denis Villeneuves film Arrival

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Martin Lindegren; [2021]
    Nyckelord :: Återblickar; Flashbacks; Framåtblickar; Flashforward; Arrival; Narrativ; Film.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur återblickar och framåtblickar kommuniceras i film och vad dehar för påverkan på narrativet. Syftet var att fördjupa sig i de narrativa verktygen och genomföraen analys på filmen Arrival för att ta reda på hur återblickar och framåtblickar kommuniceras,och hur de kan påverka ett narrativ. LÄS MER

  2. 2. Dancing in Postcolonial Spotlights The possibility to perceive postcolonial structures within the dance scenes in India Song and Beau Travail

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Filip Hallbäck; [2020-11-11]
    Nyckelord :Marguerite Duras; Claire Denis; Postcolonialism; Dance performativity; Art Cinema;

    Sammanfattning : This thesis studies the complex relationship between the concept of art cinema, dance performativity and postcolonial theories, with two dance scenes from India Song (Marguerite Duras, 1975) and Beau Travail (Claire Denis, 1999) as a point of departure. The method is to do a close reading, through the theoretical scopes by among others David Bordwell, Patrice Pavis and Richard Dyer. LÄS MER

  3. 3. Utmärkande drag i Akira Kurosawas filmskapande : Teman, Rörelse och Väder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Kurosawa; Väder; Natur; Rörelse; Tema; Humanism; Samuraj; Neoformalism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsens är att belysa Akira Kurosawas unika färdigheter och utmärkande drag som filmskapare, vilket adresseras i tre frågeställningar: Vilka återkommande narrativa teman finns representerade i Kurosawas filmproduktion, och hur presenteras dessa i tre utvalda filmer? Hur använder sig regissören stilistiskt och filmtekniskt av rörelse i de tre filmerna? Hur tar sig väder och andra naturfenomen uttryck i de tre filmerna och vilken funktion har de där? Filmerna som analyseras är Drunken Angel (Yoidore tenshi/Den berusade ängeln, 1948), Stray Dog (Nora inu/ Revolvern, 1949) och The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin/ Den vilda flykten, 1958). Analysen utgår från det neoformalistiska tillvägagångsätt som David Bordwell och Kristin Thompson beskriver. LÄS MER

  4. 4. Cognition and Emotion in Cinematic Virtual Reality : What are the challenges in production to creating an emotional response?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Barbara Kubitzek; [2019]
    Nyckelord :Cinematic Virtual Reality CVR film; Cognition and Emotion; Production Challenges; Presence; Immersion; Remediation; Cinema of Attractions; Directing Techniques; Storytelling Strategies; Virtual Reality; Film Studies Theory and Practice; Filmisk Virtuell Verklighet; Kognition och Känsla; Produktion;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the challenges in production to create a live-action cinematic virtual reality film that aims to trigger a certain emotional response in the viewer. Cinematic virtual reality (CVR) is the term referred to throughout this thesis that has been used by Mateer (2017) in his paper. LÄS MER

  5. 5. Humour Noir (eller svart humor) : Termens upphovsperson kliver in i filmvetenskapens värld

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Hallbäck Filip; [2018]
    Nyckelord :Film Studies; André Breton; Black Humour; Genre Theory;

    Sammanfattning : The essay is a theoretical analysis on genre, based on André Breton's views on black humor. Breton is believed to be the person who is the mind behind the term "black humor", but his views on black humour have not – as far as I’m concerned – been applied in a film-scientific context. LÄS MER