Sökning: "David Melander"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden David Melander.
1. Det utdömda ledarskapet : En studie av laissez faire-ledarskapets påverkan på stressorerna krav, kontroll och stöd
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att utöka förståelsen för hur laissez faire-ledarskapsstilen och de egenskaper som inkluderas i den upplevs påverka stressorerna krav, kontroll och stöd. Data har insamlats genom tolv semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. There Goes the Neighborhood
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay inquires into the possible relationship between market oriented reforms in Swedish housing and education policy and Malmö’s sociospatial development by posing the question has Malmö become a neoliberal city? If so, how? Asserting David Harvey and Jamie Peck’s theories, and the concepts neoliberalism, neoliberalization, and risk downloading, the text argues that the central state has, since the 1970s, gradually shifted costs and risks and surrendered steering tools to institutions at subordinate scales by means of decentralization, deregulation and commodification in a rollback/rollout dynamism. Meanwhile, Malmö materialized as an expanding industrial city during the 1960s and early 70s. LÄS MER
3. Vision Tullkammarkajen : en studie i stadsförnyelse vid vatten
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering och byggteknikSammanfattning : Tullkammarkajen är idag ett hamn- och industriområde beläget vid ån Nissan i Halmstad. Det utmärkta läget i staden med närhet till både centrum, järnvägsstation och vatten gör området synnerligen attraktivt. Men med dagens markanvändning utnyttjas inte kvaliteterna fullt ut. LÄS MER
4. Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Företag och marknadsförare försöker finna konsumenters behov för att sedan tillfredställa dem, något som kan benämnas som det traditionella marknadsföringsperspektivet. Kritiska skolor mot detta traditionella synsätt hävdar att det är ett för smalt sätt att studera människor på. LÄS MER