Sökning: "De fem grundprinciperna"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden De fem grundprinciperna.

  1. 1. ”Myrstacksmatematik” för livslångt lärande – En studie om kooperativt lärande i lägre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Sundqvist; Karin Wressel; [2022]
    Nyckelord :Grupparbete; samarbete; matematik; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Grupparbete är en återkommande undervisningsmetod i skolan, trots det saknar lärare ofta kunskap om hur samarbete ska organiseras för att leda till elevers utveckling och lärande. Kooperativt lärande (KL) däremot är ett förhållningssätt som bygger på strukturerade samarbeten som enligt forskning visar på positiva resultat för elevers sociala och ämnesmässiga utveckling. LÄS MER

  2. 2. Differentierad undervisning : En studie av hur lärare arbetar för att skapa en matematikundervisning som utmanar alla elever. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Frida Åhlund; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; differentiering; kunskapsnivå; matematik; utmaning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur verksamma lärare differentierar sin undervisning i praktiken och därmed skapar lärandetillfällen som passar alla elever. I den empiriska delen av studien ingick tre grundskollärare och en speciallärare som alla intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Grundskolelärares val av undervisningsmetod i ett matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Rabe; Malvina Wiklund; [2021]
    Nyckelord :De fem grundprinciperna; kooperativt lärande; matematik; traditionellt lärande; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att med digitala kvalitativa intervjuer undersöka lärares användning av den kooperativa och traditionella undervisningsmetoden i matematikklassrummet i årskurs F-3. Studiens syfte är även att ta reda på vilken av de två metoderna lärare anser är den mest effektiva för att främja alla elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Effekterna av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt med fokus på samhällsorienterade ämnen och elevers förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Johnsson; Sabine Edh; [2020]
    Nyckelord :kooperativt lärande; elevers förstaspråk; samhällsorienterande ämnen; sociala förmågor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med kunskapsöversikten är att skapa en övergripande bild av forskning som beskriver vilken effekt kooperativt lärande har på elever inom utvecklingen av deras förstaspråk och i de samhällsorienterande ämnena. I översikten belyses också hur den kooperativa undervisningen påverkar elevers sociala förmågor samt demokratiska värderingar jämfört med traditionell undervisning. LÄS MER

  5. 5. Matematiska förmågor och kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2020]
    Nyckelord :ability; cooperative learning; math; mathematics; begreppsförmåga; förmågor; kommunikationsförmågan; kooperativt lärande; matematik; metodförmågan; resonemangsförmågan; problemlösningsförmågan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att genom befintlig forskning undersöka på vilket sätt elever kan utveckla de fem matematiska förmågorna - kommunikations-, resonemangs-, begrepps-, metod- och problemlösningsförmågan - genom kooperativt lärande samt synliggöra elevers perspektiv av denna metod. Kooperativt lärande är en metod som bygger på sociala interaktioner där uppgiften ska leda till ett gemensamt mål. LÄS MER