Sökning: "Decisionmakers"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade ordet Decisionmakers.

  1. 1. AI:s roll i beslutsprocesser under kunskapsledning i svenska organisationer : Intervjuer med yrkesverksamma och dess brukande av AI-verktyg vid beslutfattande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Anderstedt; Daniel Birgersson; [2024]
    Nyckelord :AI beslutsprocesser; information management; kreativa processer; ansvar; organisationer; framtid; hybridintelligens;

    Sammanfattning : This study aims to enhance our understanding of how organizations leverage AI tools in the context of information for decision-making processes. Employing a methodological approach the research conducts interviews with experts proficient in both AI and various professional domains. LÄS MER

  2. 2. Unlocking the crystal ball: Deciphering recessions through dynamic relationships among leading indicators in Sweden

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Mariyan Traykov; Sina Mohseni; [2023]
    Nyckelord :VAR; analysis; economics; forecasting; recessions;

    Sammanfattning : Forecasting economic recessions has been a major topic of interest for economists, decisionmakers and the public alike. In this study we ventured to analyse how changes in economic output or GDP is related to changes in consumer sentiment and house prices in the Swedish economy. LÄS MER

  3. 3. “Mänskliga rättigheter? De var inte ens i startelvan…” : En undersökning av hur sportswashing kan bemötas via ett betonande av mänskliga rättigheter.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Christian Everskog; [2023]
    Nyckelord :sportswashing; human rights; soft power; sportswashing; mänskliga rättigheter; soft power;

    Sammanfattning : The aim of the bachelor thesis is to explore the use of human rights as a method to counteract the use of sportswashing. Statements made by the Danish and Norwegian Football Associations in connection to the World Cup in Qatar 2022 are analysed. LÄS MER

  4. 4. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  5. 5. Proving Their Worth : Does Ukrainian battlefield success increase Western military aid commitments?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Arvid Elmberg; [2023]
    Nyckelord :Military aid; Russo-Ukrainian war; Positive feedback loops;

    Sammanfattning : On the 24th of February 2022, interstate war on a scale unseen since World War II returned to Europe, causing devastating suffering and loss of human life. As of writing, Ukraine’s ability to demonstrate battlefield success is frequently cited as key to sustain Western political willpower to send military aid. LÄS MER