Sökning: "Delade Normer"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Delade Normer.

  1. 1. ”Klackskor, kan män ha det? -Ja, så länge de passar” : En kvalitativ undersökning om hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning av skönlitteratur inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Nevsten; Ebba Person; [2023]
    Nyckelord :Genus; Normöverskridande; Högläsning; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien bygger på en kvalitativ undersökning bestående av fyra semistrukturerande intervjuer där syftet är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning. Frågeställningarna som studien bygger på är, ”hur resonerar lågstadielärare kring genus i val av högläsningsbok?”, ”hur beskriver lågstadielärare deras arbete med genus i samband med högläsning av skönlitteratur?” och ”hur upplever lågstadielärares att ramfaktorer påverkar deras arbetssätt gällande skönlitteratur och genus? Intervjuerna utgick från en framtagen intervjuguide för att säkerställa att relevant information diskuterades. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor är svaga och män får inte gråta : En kvalitativ fallstudie om män som fallit offer för våld i parrelation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Mejdahl-Vau; Linus Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Intimate partner violence; men as victims; female offenders; ideal victim; Intimt partnervåld; män som offer; kvinnliga förövare; ideala offret;

    Sammanfattning : Våld i parrelation är ett fenomen där män sällan porträtteras som offer eller kvinnor som förövare. Syftet med studien är således att studera och erhålla djupare förståelse för de erfarenheter och upplevelser svenska män besitter om sin utsatthet för våld i parrelation, samt deras upplevelser av omgivningens bemötande. LÄS MER

  3. 3. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Minna Wetterö; [2023]
    Nyckelord :norms; education; gender; sexuality; sex; normer; undervisning; genus; sexualitet; kön;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER

  4. 4. De kvinnliga krigarnas roll på vikingatiden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Ann Marie Hansen; [2023]
    Nyckelord :Viking Age; female warrior; women with weapons; social complexity; Vikingatiden; kvinnliga krigare; kvinnor med vapen; social komplexitet;

    Sammanfattning : Med hjälp av osteologiska och genetiska analyser har flera gravar från vikingatiden som tidigare tolkats tillhöra män nu visat sig tillhöra kvinnor. Det är dock fortsatt kontroversiellt att tolka dessa kvinnor som krigare. LÄS MER

  5. 5. "Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joel Svensson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati; Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. LÄS MER