Sökning: "Delaktighet i grundsärskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 87 uppsatser innehållade orden Delaktighet i grundsärskolan.

  1. 6. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  2. 7. “De kommer till skolan inte bara för att lära sig själva utan de kommer hit för att träffa sina kompisar och för att vara en deli den här gruppen.” : En kvalitativ studie om rastens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Backström; Carina Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet - inkludering; funktionsvariationer i grundskola grundsärskola; KASAM; elevers sociala kompetens på raster; skolpersonals stödinsatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på elevers sociala kompetens och förmåga att skapa och upprätthålla relationeri allmänhet och för elever som har funktionsvariationer i synnerhet (Andersson, 2020). Aktuell forskning visar även att socialt utanförskap har negativ inverkan på kunskapsinlärningen då denna påverkar både fysiskt- och psykiskt mående medan trygga, inkluderade och delaktiga elever lättare når framgångar i sitt lärande. LÄS MER

  3. 8. Att erövra orden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Emma Backstig; Janette Persson; [2021-06-21]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; läsinlärning; intellektuell funktionsnedsättning IF ; implementering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattade en digital förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som är i behov av AKK samt att ta reda på vilka faktorer som lärarna uppfattade påverkar dessa elevers läsutveckling och kommunikation. Studien är ett delprojekt inom forskningsprojektet KomLoss. LÄS MER

  4. 9. ”De har inte förmågan att kunna vara delaktiga” : Elevers delaktighet i pedagogisk utredning inom särskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Persson Anna; Erlandsson Jeanette; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; inflytande; pedagogisk dokumentation; pedagogisk utredning;

    Sammanfattning : Synen på barns rätt till delaktighet har över tid förändrats i skolans styrdokument. Studiens syfte var att synliggöra hur lärare i grundsärskolan arbetar med elevers delaktighet vid upprättandet av pedagogiska utredningar. Empiriinsamlingen skedde genom sju kvalitativa, semistrukturerade intervjuer av lärare verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 10. Hur gör lärare i grundsärskolan elever delaktiga i sin lärprocess? : - "man vet att det ska göras men inte hur, eller man vet kanske hur också, men gör det inte"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Åsa Trydell Johnsson; Margareta Linde; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; learning process; making goals visible; participation; SOC; Delaktighet; grundsärskola; KASAM; lärprocess; synliggöra mål;

    Sammanfattning : Det är som lärare i grundsärskolan och som blivande speciallärare en utmaning att få alla elever att känna sig delaktiga i sitt lärande och sin lärprocess samt att ge eleverna inflytande över sin utbildning. Att synliggöra kunskapsmålen i undervisningen så det blir betydelsefullt och begripligt är en aktuell fråga i arbetet med grundsärskoleelever. LÄS MER