Sökning: "Delaktighet i lektionen"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Delaktighet i lektionen.

  1. 1. Elevers delaktighet i förhållande tilldidaktiska metoder imodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ibraheem AL-Darraji; Afrah Fatehallah; [2024]
    Nyckelord :delaktighet; engagemang; interaktion; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska metoder och strategier som ökar eleversdelaktighet i modersmålsundervisningen och vilka strategier främjar interaktion ochkommunikation på modersmålet i klassrummet. Med detta syfte undersöktes lärares didaktiskametoder och strategier i modersmålsundervisningen genom observationer. LÄS MER

  2. 2. "Vissa tycker att delaktighet är att bara komma till lektionen" : En studie om högstadieelevers syn på delaktighet inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Arvid Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Participation; Physical education; PE teacher; Inclusion; Pedagogy; Interviews; Health; Relationships; Delaktighet; Idrottsundervisning; Högstadiet; Idrottslärare; Delaktighetsmodell; Pedagogik; Idrott och hälsa; Intervju; Inkludering; Relation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om elevers perspektiv på delaktighet i ämnet idrott och hälsa i årskurs 9. Eftersom det är känt att lärare saknar ett gemensamt synsätt på vad delaktighet är, är det viktigt att också undersöka vad elever i högstadiet uttrycker om delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Grundskolelärares val av undervisningsmetod i ett matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Rabe; Malvina Wiklund; [2021]
    Nyckelord :De fem grundprinciperna; kooperativt lärande; matematik; traditionellt lärande; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att med digitala kvalitativa intervjuer undersöka lärares användning av den kooperativa och traditionella undervisningsmetoden i matematikklassrummet i årskurs F-3. Studiens syfte är även att ta reda på vilken av de två metoderna lärare anser är den mest effektiva för att främja alla elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. -Jag är klar! Vad ska jag göra nu? : En studie om strukturer kring högpresterande elevers lärande i matematik ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Cederblad Olsson; Helén Hillby; [2020]
    Nyckelord :högpresterande; matematik; organisation; speciallärare; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vad som organisatoriskt kan ha betydelse för matematiklärare och speciallärare inom matematikutveckling i arbetet med att undanröja hinder i lärmiljön för matematiskt högpresterande elevers lärande i matematik då det i rapporter framkommer att denna grupp ibland inte tillgodoses i tillräcklig grad. Intervjuer genomförs med matematiklärare samt speciallärare för att ta del av deras upplevelser kring elevgruppen. LÄS MER

  5. 5. Varför Grej of the Day är en del av svensklärares undervisning? : Varför Grej of the Day är en del av svensklärares undervisning? - En studie av användningen av en specifik undervisningsmetod i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Wanda Budai; [2020]
    Nyckelord :elevmedverkan; grej of the day; minilektion; minne; motivation undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad svensklärares inställning är till Micke Hermanssons metod Grej of the day samt vad som dessa anser vara denna metods styrkor och utmaningar. Studien avgränsas till grundskolans tidigare år i svenska grundskolor. LÄS MER