Sökning: "Deliberativ undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Deliberativ undervisning.

  1. 1. Skolans fostransmål även kallat det ”andra uppdraget” : En studie om hur gymnasielärare i samhällskunskap jobbar med skolans dubbla uppdrag med speciellt fokus på det ”andra uppdraget”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stefan Nero; [2024]
    Nyckelord :Skolans uppdrag; Skolans mål; Andra uppdraget; Deliberativ; Subjektifiering; demokratimål; medborgarfostran;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare inom samhällskunskap ser på skolans dubbla uppdrag, kunskaps- respektive fostransmålet. Ambitionen är att närmare studera tankar och strategier kring om och hur lärarna arbetar med detta fostransuppdrag enligt läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare resonerar kring demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare resonerar kring demorkati i undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Teodora Savic; Ivana Maksimovic; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; F-3; deliberativ kommunikation; elevinflytande;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att få djupare kunskaper kring hur F-3 lärare resonerar kring demokratisk undervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna beskrivit på vilka sätt de förhåller sig till arbetsformer i sin demokratiundervisning och vilket material de använder. LÄS MER

  3. 3. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Intissar Hassoun; Ghoufran Shoker; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; SO undervisning; Strukturera undervisning; Värdegrund; Deliberativ undervisning; Elevinflytande; Medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER

  4. 4. Att läsa sig till demokrati. En studie om läroböckernas deliberativa möjligheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nilkas Gustafsson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Deliberativ undervisning; läromedel; demokratiuppdrag; kvantitativ innehållsanalys; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Forskning har visat att demokratin är på tillbakagång i världen samt att ett demokratiskt tvivel sprids bland unga. Detta riktar fokuset till skolan som har ett uppdrag att fostra demokratiska medborgare. Den deliberativa undervisningen, som utgör det teoretiska avstampet i denna uppsats, ska i teorin fungera väl för att göra just detta. LÄS MER

  5. 5. Med hjärtat i halsgropen? : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevda självförmåga i relation tillundervisning om kontroversiella ämnen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Måns Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; controversial topics; social studies; Bandura; Upplevd självförmåga; kontroversiella samhällsfrågor; samhällskunskapsundervisning; Bandura;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how teachers teaches about controversial topics in the subject of social studies in relations to Albert Banduras theory of self-efficacy. Nine high school social studies teachers have been interviewed in order to fulfill this purpose. LÄS MER