Sökning: "Deltagande workshop"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden Deltagande workshop.

  1. 16. Felköning på sociala onlineplattformar : hur designriktlinjer kan utformas genom deltagande design för att inkludera transpersoner och/eller ickebinära online

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Julia Karlsson Lindstedt; Elin Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :felköning; sociala onlineplattformar; transperson; ickebinär; deltagande design; könsidentitet;

    Sammanfattning : Mental illness among trangender people is a well-documented problem. Being addressed with the right name and pronoun is an important part in the health-promotion process. LÄS MER

  2. 17. Making Room for Play : A play-centric workshop proposal for increasing girls' game literacy and access to games

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Leoni Bassenge; [2021]
    Nyckelord :Game access; game literacy; game workshop; play-centric; video games; marginalization; gender and games; speltillgång; spelkunnighet; spel-workshop; spel-fokus; videospel; marginalisering; kön och spel;

    Sammanfattning : This thesis addresses the gender-specific game access inequalities that exist between male and non-male children. To do this, it proposes a conceptual workshop design named SpielRaum, which aims to offer teens of marginalized genders a safe space to access games. LÄS MER

  3. 18. Miljörummet där barnen får ta plats : En studie om hur ett multimodalt miljörum kan skapa en lekfull, lärande och inkluderande användar- och rumsupplevelse för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jessica Andersson; [2021]
    Nyckelord :Information design; Spatial design; inclusion; accessibility; children; interaction; user experience; environmental work; multimodality; the learning space; visual communication.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; inkludering; tillgänglighet; barn; interaktion; användarupplevelse; miljöarbete; multimodalitet; det lärande rummet; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete med inriktningen rumslig gestaltning inom informationsdesign. Syftet med studien är att undersöka hur en multimodal och visuell utformning av dagens miljörum kan påverka barns rumsupplevelser och leda till att miljörummen upplevs mer tillgängliga och inkluderande för specifikt barn, men även för miljörummens övriga användare. LÄS MER

  4. 19. "...om man typ sitter och ritar så får man väl sitta hur man vill" : En undersökning av hur stolen kan förstås i relation till kropp inom en bildpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emma Persson; [2020]
    Nyckelord :posthumanism; materiality; relationality; becoming; co- and discreation; posthumanism; materialitet; relationalitet; tillblivelse; sam- och särskapande;

    Sammanfattning : Under min utbildning har tankar kring elevers placering i klassrummet ofta lyfts. Visualiserar jag dessa tankar ser jag framför mig en spelplan där läraren frenetiskt flyttar runt elever likt spelpjäser. Spelplanen – klassrummet – kan här ses som något passivt som fylls med mening av mänskliga aktörer – lärare och elever. LÄS MER

  5. 20. Vem kan fånga vinden? : En undersökning om tillgängliggörande av konst och kultur för unga från landsbygden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jessica Ahlström; [2020]
    Nyckelord :Landsbygd; inkludering; konstpedagogik; diskurs; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Med barnkonventionen som ny lag står Sverige inför utmaningen att tillgängliggöra kultur och konstnärligt skapande för alla barn och unga. Detta samtidigt som viktiga kulturinstitutioner på landsbygden läggs ned eller förflyttas till större orter. LÄS MER