Sökning: "Demens utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden Demens utbildning.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad vid demenssjukdom : En litteraturöversikt med kvalitativ design

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Jimmy Segerås; Cornelia Sjöblom; Evelina Staafv; [2024]
    Nyckelord :Person-centred care; dementia; life story; nurse; care relation; Personcentrerad vård; demens; livsberättelse; sjuksköterska; vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt lever 55 miljoner personer med demenssjukdom. Mötet mellan sjuksköterskan och patienten med demenssjukdom sker i nästintill alla vårdsammanhang. LÄS MER

  2. 2. PERSONCENTRERAD VÅRD FÖR PERSONER MED DEMENSSJUKDOM : En allmän litteraturöversikt ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Blessing Osayomore Eromosele; Nadia Hasan; [2024]
    Nyckelord :Demens; erfarenheter; litteraturöversikt; personcentrerad vård; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat att anhöriga önskar att närstående med demenssjukdom vårdas personcentrerat genom att se hela människan och personen bakom sjukdomen. Sjuksköterskan ansvarar för att vårda personcentrerat för att lindra lidande och främja hälsa. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av personcentrerad vård för personer med demens inom akutvården - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Shadram Zahra; Shaghayegh Abdolhay; [2023-03-15]
    Nyckelord :Akutvård; Demens; Omvårdnad; Personcentrerad vård; Sjuksköterska; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård är en av sjuksköterskans kärnkompetenser som innebär att personen i behov av vård placeras i centrum före sin sjukdom, och ses som en beslutande, värderad och jämlik samarbetspartner i planering, genomförande och uppföljningar av vården. Att tillhandahålla omvårdnadsbehovet hos patienter med demenssjukdom på ett personcentrerat sätt är utmanande för sjuksköterskor på grund av den nedsatta kognitiva funktionen som medföljer sjukdomen. LÄS MER

  4. 4. The Impact of Social Support, Age, and Education in Second Language Acquisition of Adults

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Subeh Zakarias; [2023]
    Nyckelord :language; cognition; linguistics; learning; science; språk; kognition; lingvistik; inlärning; forskning;

    Sammanfattning : The topic of second language learning is frequently discussed in linguistics and social science, and several factors differentiate between second language learning in children and adults. Adults are faced with additional complications when learning a new language, including social factors, exposure to natural learning situations, and neurobiological factors. LÄS MER

  5. 5. “Det är ju att gå halva vägen” : En kvalitativ studie om hur Kalmar kommuns specialistteam samverkar med omsorgspersonal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nina Grankvist; Markus Nörager; [2023]
    Nyckelord :elderly care; dementia care; care staff; cooperation; support; education; dementia; specialist; multi-professional; äldreomsorg; demensvård; omsorgspersonal; samverkan; demens; stöd; utbildning; specialist; multi-professionell;

    Sammanfattning : Dementia is one of the biggest global challenges within healthcare of our timeand to develop the interventions and preventions of this condition is important tobetter the quality of life for these individuals (Livington et al., 2017). LÄS MER