Sökning: "Demokrati dramapedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Demokrati dramapedagogik.

  1. 1. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER

  2. 2. Integration och dramapedagogik- en dialog?

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Andrea Lucut; [2012]
    Nyckelord :integration; drama in education; multiculture; intercultural competence; integration; dramapedagogik; mångkulturell; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Integration är ett komplext begrepp som kan ses utifrån flera perspektiv och synvinklar. Dramapedagogik emellertid utgår från olika typer av värdeord baserade i en gemensam värdegrund. Centrala begrepp i detta är demokrati, acceptens och alla människors lika värde. LÄS MER

  3. 3. Demokrati och Dramapedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Naijström; Hanna Hellgren; [2012]
    Nyckelord :Demokrati; dramapedagogik; undervisning; intervju; didaktik;

    Sammanfattning : Skolan har idag ett stort ansvar att fostra demokratiska medborgare. I läroplanen för grundskolan framgår tydligt att skolan ska genomsyras av demokratiska värden och normer samt skapa möjligheter för elever att utveckla och förstå demokratiska förhållningssätt. LÄS MER