Sökning: "Demokrati gymnasiet samhällskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Demokrati gymnasiet samhällskunskap.
1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER
2. Den svenska läroplanen som en kämpande tro? : En analys av läroböcker för samhällskunskap i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats består av en läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Texten tar avstamp i några teoretiska utgångspunkter: den universalistiska liberalismen är inte värdeneutral och kan stå i konflikt med andra idétraditioner, massutbildningssystemet i västvärlden har varit en viktig komponent för att bygga en nationell identitet och utbildningssystemet konstruerar en samhällsgemenskap med traditioner och normer som riskerar att andrafiera och utöva symboliskt våld mot dem som står utanför normen. LÄS MER
3. Att utbilda i och genom demokrati i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur ämneslärare utbildar i och genom demokrati på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : I den rådande läroplanen för gymnasieskolan står framskrivet att undervisningen skall ske genom demokratiska arbetsmetoder (Skolverket 2011a), det vill säga att undervisningen skall ske genom demokrati. Samtidigt står det framskrivet i ämnesplanen för samhällskunskap på gymnasiet att innehållet i undervisningen skall bestå av demokrati (Skolverket 2011b), det vill säga att undervisningen skall vara i demokrati. LÄS MER
4. Vilken typ av medborgare är det vi fostrar? : En genomgång av demokratiskt fostrande innehåll i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
5. Miljö och demokrati i svenska läroböcker : En kvalitativ textanalys av hur miljöproblemen skildras ur ett demokratiskt perspektiv i svenska läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna studie utforskar hur svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasiet skildrar miljöproblem utifrån ett demokratiskt perspektiv. Mot bakgrund av Läroplan för gymnasiet 2011:s skrivelser och tidigare forskning om demokrati och miljömedvetenhet i läromedel genomförs en kvalitativ textanalys av fem läroböcker. LÄS MER