Sökning: "Demokratiskt deltagande"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Demokratiskt deltagande.
1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER
2. Social klass och förtroende för public service : En kvantitativ studie om lågt förtroende för nyhetsrapporteringen i Sveriges Radio och Sveriges Television.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Tillgången till opartisk information är av stor vikt för demokratiska samhällen. Där fyller public service-kanalernas nyhetsrapportering en viktig roll. LÄS MER
3. Fritidshemmens verksamhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER
4. Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER
5. "För att förstå och delta" : Grundskollärares tankar kring demokratifostran och språkförståelse i ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på de tankar och förhållningssätt grundskollärare har om demokratifostran och språklig kompetens i sin undervisning, samt att undersöka ett samband mellan de två. Studien använder en metodkombination och datainsamlingen sker med hjälp av en online-enkät som sänts ut till 44 skolor. LÄS MER