Sökning: "Demokratiskt förhållningssätt i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Demokratiskt förhållningssätt i skolan.

  1. 1. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ine Back; [2022]
    Nyckelord :demokratiuppdraget; didaktik; läroplanens värdegrund; normsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER

  2. 2. Demokratisk medvetenhet & medborgarskapande - en undersökning utifrån elevernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Riise; Majd Shawish; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarskapande; elever; skola; medvetenhet; förändring; läroplan; undersökning; General Works;

    Sammanfattning : Med den snabbföränderliga världen i åtanke och med hänsyn till olika utmaningar som påverkar det svenska samhället idag såsom extremismen, rasismen, digitalisering, klimatförändringar med mera är det aktuellt att undersöka elevers kunskaper, upplevelser och uppfattningar om demokrati och medborgarskapande. Eleverna som är framtida medborgare, måste få den bildning som behövs för att tillgodose det svenska samhällets demokratiska uppdrag och behov, i syfte till att klara och ta sig an utmaningarna och stärka och utveckla demokratin. LÄS MER

  3. 3. Med öppna dörrar och gemensamma mål- Externa specialpedagogers och grundlärares reflektioner kring samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa de Fine Licht Lindblom; [2016]
    Nyckelord :grupper; insatser; kommunikation; resursteam; samverkan;

    Sammanfattning : de Fine Licht Lindblom, Åsa (2016). Med öppna dörrar och gemensamma mål – Externa specialpedagogers och grundlärares reflektioner kring samverkan (With the Doors open and Common Goals – External Special Educators and Teachers Reflections on Collaboration). LÄS MER

  4. 4. ”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Karolina Bjernefeldt Sjöstedt; Karin Prasertsri; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. LÄS MER

  5. 5. Hur tas nyanlända elever emot i skolan? : Introduktion och praktiskt bemötande i klassrummet av nyanlända elever i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Severin; Malén Bergner; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; bemötande; interkulturellt förhållningssätt; förutsättningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att söka kunskap om lärares förhållningssätt vid bemötande av nyanlända elever i skolan och hur elevernas bakgrund tillvaratas i undervisningen. Nyanlända elever slussas in i den svenska skolan på olika sätt idag, via förberedelseklass eller direktintegrering. LÄS MER