Sökning: "Den faktabaserade undervisningstraditionen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Den faktabaserade undervisningstraditionen.

  1. 1. Hållbar utveckling i NO och SO : En jämförelse av tryckta och digitala läromedel med hjälp av tre undervisningstraditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Byberg; Alina Åstrand; [2021]
    Nyckelord :Den faktabaserade undervisningstraditionen; den normativa undervisningstraditionen; den pluralistiska undervisningstraditionen; hållbar utveckling; läromedel;

    Sammanfattning : Som framtida verksamma lärare har det varit intressant att undersöka hur hållbar utveckling behandlas i tryckta respektive digitala läromedel för SO-, och NO-, ämnen i mellanstadiet. För att ta reda på detta genomförde vi en läromedelsanalys av relevanta läromedel för att ta reda på vad som skiljer sig innehållsmässigt i texten utifrån de tre undervisningstraditionerna för miljö,- och hållbarhetsundervisning samt se hur stor del, procentuellt, hållbar utveckling tog upp utav det totala antalet sidor i diverse läromedel. LÄS MER

  2. 2. En värld i förändring : En litteraturstudie om utbildning för hållbar utveckling och deliberativa samtal i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sofie Ståhlgren; Axel Skärvall; [2019]
    Nyckelord :Sustainable Development; Deliberative Communication; Education; Education for Sustainable Development; Teaching Methods; Implementation; Upper Secondary School; Students; Teachers; Hållbar utveckling; Deliberativa samtal; Utbildning för hållbar utveckling; Undervisningsmetod; Implementering av utbildning för hållbar utveckling; Gymnasiet; Elever; Lärare;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolans läroplan understryker att undervisning ska ge elever de väsentliga insikter som krävs för att förstå hur de själva kan främja en hållbar utveckling (Skolverket 2011: 7). Denna litteraturstudie syftar huvudsakligen till att undersöka huruvida implementeringen av utbildning för hållbar utveckling har främjat elevers förståelse för hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i förskolan : En empirisk fallstudie som synliggör hur hållbar utveckling behandlas i förskolans undervisning och om barns möjlighet till inkludering i det hållbara arbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Johansson; Pernilla Lindqvist Wallén; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återanvändning; delaktighet; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa hur hållbar utveckling och återanvändning behandlas i olika undervisningssammanhang utifrån de tre undervisningstraditionerna; faktabaserade, normerande och pluralistiska. Studien synliggör även barns delaktighet i det hållbara arbetet. LÄS MER