Sökning: "Den mångkulturella förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden Den mångkulturella förskolan.

  1. 1. Flerspråkighetens komplexitet : Förskollärares resonemang kring barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Pålsson; Evelina Thomander; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; delaktighet; SKUA;

    Sammanfattning : De senaste åren har förskolan gått från att vara homogen till att bli heterogen relativt snabbt. På grund av denna förändring krävs det idag att förskollärare besitter en kompetens att möta denna mångfald på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ intervjustudie utifrån förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Wongyeemoh; Milina Matti Chichan; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; modersmål; flerspråkighet; förskolan; förskolepersonal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om förskolepersonalens arbetssätt och förhållningssätt med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats för att genomföra 10 semistrukturerade intervjuer med förskolepersonal som arbetar på mångkulturella förskolor i fyra olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers kommunikationssätt med flerspråkiga vårdnadshavare i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nora Kiqiki; Lejla Imsirovic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Inkludering; Kommunikation; Strategier; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet kommunicerar med flerspråkiga vårdnadshavare. Fokuset log på att undersöka vilka strategier pedagogerna har tillgång till i informella respektive formella möten med flerspråkiga vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alice Kongburan; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; mångkulturell förskola; förskollärare; pedagog; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. En studie om integration i förskolan och inkludering av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Yasmin Aluuan; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Språkinlärning; svenska som andraspråk och mångkulturella.;

    Sammanfattning : Abstract: Denna studie har som syfte att undersöka hur förskollärare förhåller sig och arbetar med inkludering av barn med svenska som andraspråk och om det går att förbättra deras inkluderande arbetssätt.Undersökningen använder en kvalitativ forskningsmetod där individuella intervjuer analyseras med etablerade teorier i språkinlärning och inkludering av flerspråkiga barn som inte pratar svenska. LÄS MER