Sökning: "Den svenska reklambranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Den svenska reklambranschen.

  1. 1. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för kreativa idéer : En jämförelse av företags inhouseavdelningar ochreklambyråers förutsättningar att ta fram kreativa idéer ikonceptutvecklingsfasen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marika Kiviniemi; [2022]
    Nyckelord :Inhousavdelningar; reklambyråer; kreativa förutsättningar; process; kontext; processbegränsningar; produktbegränsningar;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka inhouseavdelningar och reklambyråers förutsättningar för att ta fram kreativa idéer. Detta då de senaste åren präglats av att allt fler företag startat upp eller utökat sina egna inhousavdelningar för att bland annat effektivisera och få mer kontroll över den egna marknadsföringen och dess utgifter. LÄS MER

  3. 3. Mångfald i en modeindustri där stereotyper och smalhet säljer : En kvantitativ innehållsanalys av representationen av mångfald och normbrytande attribut hos svenska klädföretags reklamkampanjer från 2011 - 2019

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lara Westerberg; Josefin Berggren; [2020]
    Nyckelord :Mångfald; normbrytande; kroppstyper; etnicitet; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det råder en patriarkal struktur som bland annat innefattar hårt inpräntade normer. Även om vi har tagit oss framåt bland annat när det kommer om frågan till jämställdhet, har vi fortfarande en bit var på vägen. LÄS MER

  4. 4. Celebrity brand endorsing

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Kristoffer Johansson; [2018]
    Nyckelord :Reklam; reklamfilm; marknadsföring; kändisar; endorserer;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur svenska reklamproducenter ser på användandet av kändisar i reklam, så kallad celebrity brand endorsing. Att använda kändisar i reklamkampanjer är en vanlig marknadsföringsstrategi i både Sverige och utomlands, och en inledande fundering i studien är huruvida detta bottnar i en övertygelse hos reklamproducenterna om att kändisar "lönar sig". LÄS MER

  5. 5. Den sociala reklamen : Sociala mediers inverkan på svenska reklambyråer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :David Björk; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; reklambyrå; arbetssätt; digitalisering; reklambranschen;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker sociala mediers inverkan på svenska reklambyråers arbetssätt. I syfte att utreda vilka förändringar sociala medier har medfört har sju svenska reklambyråer baserade i Stockholm intervjuats. LÄS MER