Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Följa eller stå emot strömmen : En studie om skillnader och likheter mellan klädbutikers strategier i det strukturella skiftet mot e-handel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Joakim Uhlan; Petter Sjödin; Hampus Carlsson; [2021]
    Nyckelord :strategy as practice; strategy; e-commerce; stores; deliberate and emergent; fashion industry; SME;

    Sammanfattning : E-handel ökar kontinuerligt och förändrar detaljhandelskartan oavbrutet som bidragit till att detaljhandeln genomgår ett strukturellt skifte mot e-handel där företag behöver använda sig av nya strategier för att vara framgångsrika. Framförallt möter mikro- och småföretag större utmaningar då de har mindre resurser och är mindre väletablerade på marknaden, där Strategy-as-Practice (S-as-P) ses som ett alternativ till den traditionella forskningen kring strategi då den är mer applicerbar för att förstå strategi i mindre företag. LÄS MER

  2. 2. Lika barn leka bäst? : En studie om styrelsens sammansättning

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Karin Andersson; Cecilia Karlsson; [2010]
    Nyckelord :styrelseledamot; corporate governance; bolagsstämma;

    Sammanfattning : Styrelsen i ett företag är tänkt att utgöra en funktion för övervakning och rådgivning till den högsta ledningen. Det är styrelsens ansvar att förvaltningen av företaget sköts på bästa möjliga sätt. En faktor som påverkar hur bra styrelsens arbete blir är styrelsens sammansättning. LÄS MER

  3. 3. Hur väl fungerar agila metoder i praktiken? : En studie av metoden Scrum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Emelie Johansson; Anna-Mia Lagerstedt; Joanna Nilsson; [2009]
    Nyckelord :scrum; agila metoder; minimal dokumentation; hög motivation; gruppdynamik; hög personlig kommunikation;

    Sammanfattning : Vi lever i en föränderlig värld, där det är av största vikt för företag att ständigt förnya sig föratt uppfylla kundernas behov. Det fungerar därför inte att skapa ett system som ett år senareimplementeras på företaget, eftersom kunders behov med största sannolikhet har förändrats. LÄS MER

  4. 4. CRM för Researrangörer - Ett sätt att uppfylla drömmar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Daniela Meza Reyes; Emma Niklasson; Tove Segergren; [2007]
    Nyckelord :customer relationship management; crm; resebranschen; researrangörer; relationsmarknadsföring; kundrelationer; företagskultur; organisation; teknologi; kunskap.; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund/Problem: Resebranschen blir alltmer konkurrensintensiv och kampen om kunderna hårdnar. Konkurrensen har inneburit att priserna också pressats och med små vinstmarginaler är det svårt för många researrangörer att överleva. LÄS MER

  5. 5. Varför läsning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Björn Sandström; [2007]
    Nyckelord :svenska; läsprojekt; klassrumsläsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska motiven för, samt beskriva och utvärdera delar av det organiserade läsprojekt som sedan år 2000 pågår i arbetsenhet 4 på Gumaeliusskolan i Örebro. Undersökningsarbetet har sin utgångspunkt i den metod som i den traditionella forskningsprocessen benämns som observation. LÄS MER