Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sätt på en film! : En intersektionell och multimodal analys av ett utbildningsprogram som lärresurs för årskurs Fk-3 i ämnet teknik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jorunn Steiner; Klara Einarsson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; sociosemiotik; intersektionalitet; digitala lärresurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Utöver traditionellt tryckta läromedel som används i undervisningen förekommer även film som lärresurs i grundskolan. Termen lärresurs kommer från den engelska termen, open educational resources, OER, och är en ganska ny term i Sverige och avser resurser som finns fritt på internet (Ossiannilsson, 2011, s. 65). LÄS MER

  2. 2. Fyrkantsfaktorn - En textanalys om seriepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hannah Oredsson; [2010]
    Nyckelord :tecknade serier; multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Jag har utfört en kvalitativ innehållsanalys av seriealbumet Bernadotte – Vår franske kung(skapad 2009 av Kulturpoolen i Falun) utifrån ett socialsemiotiskt multimodalt perspektiv ivilken jag utforskar frågeställningen, vilka pedagogiska bildberättarverktyg står att finna och hurkan dessa användas? Analysmodellen är hämtad från Anders Björkvalls bok om multimodalanalys Den visuella texten – Multimodal analys i praktiken (2009) och innebär inventering ochsortering av textelement och narrativa verktyg. Jag har lagt betoning på redovisning avBjörkvalls modell och en rad kommunikativa serieverktyg. LÄS MER