Sökning: "Denotation och Konnotation"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden Denotation och Konnotation.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  3. 3. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  4. 4. Vad är (o)normalt? : En normkritisk analys av läromedelsbilder i kapitlen för judendom och kristendom

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Mica Habari; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; normkritisk pedagogik; religionskunskap; religionsdidaktik; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån normkritisk pedagogik analysera bildmaterialet i religionsläromedel för gymnasieskolan i kapitel för judendom respektive kristendom. Fyra läromedel granskas utifrån deras framställning av heteronormativitet, vithetsnormativitet och funktionsfullkomlighetsnormativitet. LÄS MER

  5. 5. Klick! – ett fotografi blir till : den retoriska energin i Lennart Nilssons bilder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Kim Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Fotografi; retorik; visuell retorik; semiotik; denotation; konnotation; punctum; emotionell appell; Lennart Nilsson.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Fotografier är estetik och retorik förenade och äger en fascinerande dragningskraft. De har förmågan att ordlöst fånga företeelser och fängsla sin publik. Det blir retoriskt i bemärkelsen att det som påverkar våra värderingar och synsätt formar också vår blick på världen. LÄS MER