Sökning: "Design vetenskaplig studie"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden Design vetenskaplig studie.

  1. 21. Effekter av shoulder dislocation exercise för styrkelyftstränande vuxna med subacromiell smärta : en single subject studie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Abrahamsson; Björn Westerin; [2022]
    Nyckelord :Physiotherapy; powerlifting; powersport; rehabilitation; shoulder pain; Axelsmärta; fysioterapi; rehabilitering; styrkeidrott; styrkelyft;

    Sammanfattning : Bakgrund: Subacromiell smärta är ett vanligt problem inom olika idrotter. Träning är den behandling som bör väljas i första hand vid subacromiell smärta, men konsensus saknas om vilken träning, övning eller belastning som är att föredra. LÄS MER

  2. 22. Upplevelser och effekter av musikterapi hos patienter inom palliativ vård : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Johanne Stuedahl; Luiza Kubanzila; [2022]
    Nyckelord :Palliative care; Patience experience; Music therapy; Effects; Quality of life; Palliativ vård; Musikterapi; Patientens upplevelse; Effekter; Livskvalitet;

    Sammanfattning : Background The aim of palliative care is to ease suffering and facilitate quality of life for patients with progressive or terminal disease or injury. This form of care is described as a meaningful part of person-centered healthcare with the objective is to ease physical, psychological, spiritual and social suffering. LÄS MER

  3. 23. Perspektiv och erfarenheter kring spelifiering bland User Experience Designers - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktoria Björkman; [2022]
    Nyckelord :gamification; User Experience Design; ethical regulations; research; spelifiering; User Experience Design; etiska regelverk; forskning;

    Sammanfattning : Spelifiering är ett koncept i relation till beteendepåverkande design, vilken har gagnat stor popularitet under de senaste åren. I den vetenskapliga litteraturen beskrivs spelifiering som en metod där spelmekaniker används i andra interaktiva kontexter än spelsystem, och anses därmed innebära implementation av bland annat poängsystem och topplistor i system med syftet att uppnå vissa mål. LÄS MER

  4. 24. Ett plus ett är lika med ett : En fallstudie om projektstyrningsmodeller inom ny produktutveckling

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Susanna Johansson; Paulina Wilhelmsson; [2022]
    Nyckelord :NPD; project management; process development; construction vehicle industry; NPD; projektstyrning; processutveckling; entreprenadfordonsbranschen;

    Sammanfattning : Frågeställningar: F1: Vilka synergier existerar mellan processen för utförande av NPD och projektstyrning inom entreprenadfordonsbranschen i Sverige? F2: Vilka är utmaningarna i att integrera NPD processen med processen för projektstyrning?        Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka utförandet av NPD processen inom branschen entreprenadfordon i Sverige, detta för att finna synergier mellan denna process samt processen för projektstyrning.    Metod: Studiens forskningsansats är av abduktiv karaktär där forskningsdesignen är en fördjupad fallstudie tillsammans med en kvalitativ analysmetod. LÄS MER

  5. 25. Machine learning in quaywall design

    Master-uppsats, KTH/Jord- och bergmekanik

    Författare :Joris Langevald; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Today we live in a world where technology is changing the world and projects around us at a rapid pace. It is believed companies will have to change their operations to maintain an edge. At Movares, a Dutch engineering consultancy firm, they recognize the importance of digital transformation. LÄS MER