Sökning: "Det biologiska perspektivet"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden Det biologiska perspektivet.

  1. 6. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Matilda Davidsson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; children; adolescents; socioeconomic and cultural factors; ethnicity; bias; perceptions; inequality; ADHD; barn; tonåringar; socioekonomiska och kulturella faktorer; etnicitet; bias; uppfattningar; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER

  2. 7. Hur brist på könsuppdelade data leder till olämpliga byggnadsutformningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elina Farsi; [2022]
    Nyckelord :gender data gap; gender perspective; housing design from a gender equality perspective; gender management; the importance of anthropometric basic facts and standardization work towards gender; könsuppdelade data; genusperspektiv; bostadsutformning ur ett jämställdhetsperspektiv; genushantering; antropometriska basfaktas betydelse samt standardiseringsarbete gentemot genus;

    Sammanfattning : Inom sociologins, miljöpsykologins och kulturgeografins verksamhetsområde undersöks det bland annat hur människan påverkas av den byggda miljön. Det är därför väsentligt att undersöka hur människor förhåller sig till den byggda miljön och framför allt till byggnader genom att lyfta fram strukturer som kan användas i arbetet för jämställdhet. LÄS MER

  3. 8. ”Ja, man kan skylla på dem för det händer så mycket runt dem ändå” : En studie om hur förskollärare bemöter barn som utför kränkande handlingar i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zena Assali; Marija Vujkovic; [2021]
    Nyckelord :Developmental psychology; pre-school; socio-economic background; sociocultural perspective; aggressive behaviour; phenomenology; Utvecklingspsykologi; förskoleklass; socioekonomisk bakgrund; sociokulturellt perspektiv; aggressivitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers face children who they perceive as children with behavioral problems and how they act in the daily work to prevent and counter violations. The study aims to observe how preschool teachers deal with children who they experience as having behavioral problems in the form of aggression. LÄS MER

  4. 9. Lökgrodan i Frihult, Skåne - en statusuppdatering med fokus på chytridiomykos

    Master-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologi

    Författare :David Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Batrachochytrium dendrobatidis; chytridiomycosis; Pelobates fuscus; Frihult; action program; Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Amphibians are globally among the most endangered taxonomic groups of vertebrates. This is partly due to the chytrid fungus Batrachochytrium dendrobatidis (Bd), which causes the disease chytridiomycosis, that have led to eradication of more than 90 species of amphibians worldwide. LÄS MER

  5. 10. "Oj, när pratade jag senast med honom?" : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om tystlåtna barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie-Terese Bergström; Linnéa Petersson; [2020]
    Nyckelord :Tystlåtna barn; Förskollärare; Didaktiska strategier;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie var att ta fasta på pedagogers strategier för att skapa en gynnsam verksamhet för de barn i förskolan som uppfattas vara tystlåtna. Metoden som användes vid datainsamlingen var kvalitativa intervjustudier med verksamma pedagoger. LÄS MER