Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. En dödlig komedi. Commedia dell’Arte i Agatha Christies "Peril at End House" (1932) och "The Hollow" (1946)
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : This essay examines the role of Commedia dell’Arte in Agatha Christie’s "Peril at End House" (1932) and "The Hollow" (1946). The connection between the whodunnit novel and Commedia dell’Arte has been made several times, and references to Commedia dell’Arte are common in the whodunnit genre. LÄS MER
2. The carnival: king of sand, king of nothing at all/ Karnevalen: kung av sand, kung av ingenting alls
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra de karnevaliska aspekterna som yttrar sig i barns lekar på förskolan samt den syn som personalen har på dessa aspekter. I dagens förskola upplevs de karnevaliska aspekterna som störande. LÄS MER
3. Hårt mot hårt - att som vuxen förlora makten i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera vuxnas styrning, barns mothandlingar och relationen mellan dessa för att förstå barns roll som aktörer i förskolan. Det empiriska materialet samlades in med hjälp av fältanteckningar under observation på en förskola. LÄS MER
4. Karnevaliska aktiviteter i förskolan - barns tal om sin egen och kamraters lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur barn talar om sin egen och kamraters lek i förskolan med fokus på det som i litteraturen har kallats för karnevalisk lek. Vidare är syftet att med barns egna perspektiv på lek synliggöra lekens meningsaspekter så som barnen beskriver dem. LÄS MER
5. Karnevalisk lek och agentisk realism : Vild lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka möjlighetsvillkoren för barns karnevaliska lekar och subjektskapande i förskolan. Studien är kvalitativ med avseende på insamlingmetod och utgår från det postshumanistiska perspektivet agentisk realism. Studiens empiri har samlats in med hjälp av videoobservationer och fältanteckningar. LÄS MER