Sökning: "Det sociokulturella perspektivet"

Visar resultat 16 - 20 av 2244 uppsatser innehållade orden Det sociokulturella perspektivet.

  1. 16. Institutionella samtal med barn : En kvalitativ intervjustudie om hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nesli Yüksel; [2024]
    Nyckelord :institutionella samtal; kommunikation; självförståelse; barn; handläggare; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att fördjupa kunskapen för hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kommunicerar med barn i ett institutionellt sammanhang. Metoden som användes var tematisk analys av semistrukturerade intervjuer. Analysen utgick från fem intervjuer och dessa undersöktes med analysbegrepp från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 17. När utbildningsnivå trumfar beprövad erfarenhet : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare leder det förebyggande arbetet mot konflikter i relation till undervisningsansvaret.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Öberg; [2024]
    Nyckelord :Arbetslag; Barnskötare; Förskollärare; Konflikter; Sociokulturella perspektivet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare leder det förebyggande arbetet medkonflikthantering i arbetslaget med fokus på det undervisande uppdraget. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet och en kvalitativ metoden med intervju som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 18. Förskollärarens syn på fysisk aktivitet och lärande : Barns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonna Andersson; Reneé Giallousis; [2024]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelse; lärande; barns behov; förskollärares syn; förskollärares uppfattningar; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och lärande då svenska forskningsstudier visar att förskolebarnen idag rör på sig för lite. Studien har ge- nomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre förskollärare har intervjuats kring deras uppfattningar, medvetenhet och engagemang, samt hur de ser på möjligheterna att skapa en utbildning med fysisk aktivitet som verktyg. LÄS MER

  4. 19. Förskolans digitala framtid : En studie om förskollärares perspektiv på digitaliseringsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Almén; Alva Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; didaktik; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte med att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med digitala verktyg i förskolan. Tidigare forskning indikerar hur förskollärares inställning och användning av digitala verktyg på förskolor varierar. LÄS MER

  5. 20. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Saliba; Merve Celebioglu; [2024]
    Nyckelord :Samverkan; samarbete; hem; förskola; vårdnadshavare; förskollärare; relationer; kommunikation; samtal dialog; verktyg; inflytande; delaktighet; engagemang.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares berättelser om hur de samarbetar med vårdnadshavarna samt hur detta samarbete påverkar förskolans verksamhet och barnets utveckling. I studien undersöker vi vilka metoder förskollärarna använder sig utav för att skapa goda samarbeten med vårdnadshavarna. LÄS MER