Sökning: "Det vidgade språkbegreppet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Det vidgade språkbegreppet.
1. Det vidgade språkbegreppet – som metod att lära sig svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med det här arbetet är att lyfta fram det vidgade språkbegreppet som metod för att lära sig svenska somandraspråk. I läroplanen Lpo94 skolans värdegrund och uppdrag står det bland annat att vi skall se varje elevsom en enskild individ och ge dem redskap att kunna bli fullvärdiga samhällsmedborgare ”Skolans uppgift är attlåta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna deltaga i samhällslivet genom att ge sittbästa i ansvarig frihet. LÄS MER
2. Välkommen Pinki! : en designpedagogisk undersökning om betydelsen av ett vidgat språkbegrepp och lekens roll vid inlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Detta är en undersökning om hur elever själva visar vad de har lärt sig och hur de vill lära sig. Eleverna är de viktigaste personerna i skolan. Genom att involvera dem i denna undersökning kunde de visa hur de med det vidgade språkbegreppet genom lek och fantasi lär av varandra. LÄS MER
3. Konsten att mediera begrepp. Några lärares didaktiska arbete med matematiska begrepp
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka möjligheter och dilemman som uppstår när tre lärare medierar begrepp i matematik med hjälp av olika artefakter. Syftet är också att, genom det sociokulturella perspektivet, synliggöra vad dessa artefakter ger för möjligheter till begreppslärande för alla elever. LÄS MER
4. "Att fånga kunskapandet" En projektrapport om vägen från idé till gestaltning av en bilderbok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det sägs ibland att människan kan tala hundra olika språk men endast använder ett…Genom att arbeta multimodalt, det vill säga genom att gestalta vårt examensarbete med hjälp av olika uttryckssätt, arbetar vi på det sätt som våra huvudämnen, Barndoms- och ungdomsvetenskap och Kultur, medier och estetik, förespråkar. Huvudämnenas grundsyn är likartade och gemensamma nämnare för dessa är bland annat intresset för hur kunskap och mening skapas i språkliga sammanhang. LÄS MER
5. Projektredogörelse för Handboken - visuella, auditiva, kinestetiska och taktila undervisningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Projektredogörelsen redovisar tillsammans med tillhörande gestaltning den undersökning som vi har gjort. Vi har genomfört kvalitativa observationer av 16 lektioner i år 1-5, där vår fokus låg på metoderna som användes i undervisningssituationerna. LÄS MER