Sökning: "Det vidgade textbegreppet drama"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Det vidgade textbegreppet drama.
1. Det vidgade textbegreppet : Vikten av IT, bilder och drama i undervisning
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta arbete var att med hjälp av litteratur och intervjuer undersöka om lärare är medvetna om det vidgade textbegreppet samt hur de använder sig av det i klassrummet. Jag använde mig av två frågeställningar: Är lärare medvetna om det vidgade textbegreppet i klassrummet? Hur används det vidgade textbegreppet avseende drama/teater, bilder och IT i klassrummet? Mitt tillvägagångssätt var att intervjua sju lärare i olika årskurser och därefter sammanställa resultatet. LÄS MER
2. Svartsjuka i transformation : En komparativ undersökning av William Shakespeares drama Othello och den moderna filmatiseringen Othello (1995)
L3-uppsats, Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Cirkusäventyret En projektredogörelse om att skapa ett undervisningsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vår projektredogörelse handlar om utarbetandet av ett material för läs- och skrivinlärning.Vi har ställt oss frågan; Hur skapar man ett undervisningsmaterial för läs och skrivinlärningsom med hjälp av det vidgade textbegreppet kan fånga eleverna och fasthållaintresset/motivationen att lära? Vi kom snabbt fram till att materialet, om det ska ha dessakvalitéer måste utgå från elever. LÄS MER
4. Masskulturen och skolan : Om svensklärares och elevers förhållande till film och ett vidgat textbegrepp.
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Denna uppsats är en studie som visar vilken relation svensklärare har till ”det vidgade textbegreppet” och hur de förhåller sig till filmen som en del av ”det vidgade textbegreppet”. ”Det vidgade textbegreppet” är en relativt ny syn på vad ordet text innebär, där bland annat film, musik, drama och det talade språket även benämns som texter. LÄS MER
5. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER