Sökning: "Det viktiga mötet med barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Det viktiga mötet med barnen.

  1. 1. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  2. 2. “Lersträng och lavendelboll” : Åtta förskollärares syn på materialet lera i förskolans utbildning och undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Johansson; Marianne Törnberg; [2021]
    Nyckelord :lera; förskola; estetiskt lärande; material; förskollärare;

    Sammanfattning : I förskolans utbildning ska barnen ges tillfällen och möjligheter att uppleva estetiska lärprocesser. Estetiska lärprocesser främjar en kunskapsutveckling i vilken barnen får förena känslor, upplevelser, erfarenheter, kunskaper och analys till en helhet (Skolverket 2015, s. 3). Ett kreativt material med stor förändringsbarhet är lera. LÄS MER

  3. 3. Att vara en god förebild : Relationen mellan förskolläraren och barns prosociala utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Boman; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; förhållningssätt; förebild; förskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018, s. 6) beskrivs det att förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan är av betydelse för barnens utveckling. I Pedagogiska magasinet (2019, s. LÄS MER

  4. 4. De barnen är också viktiga att se och lyfta fram : Upplevelser och erfarenheter av hur förskollärare tänker barn i behov av särskilt stöd och de arbetssätt som dem använder.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sanne Christensen; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Collaboration; Special Education; children in need of special support; care; mapping; Inkludering; samverkan; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; bemötande; kartläggning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out how preschool teachers define children in need of special support, what working methods preschool teachers use to meet these children and how they go about identifying children's needs for special support. To get answers to my questions, I used qualitative method because my study is based on the experiences of some educated working preschool teachers and as a method, I used semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Bokläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agustina Sungkawati Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :bokläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utreda vilken betydelse böcker och bokläsning har för det pedagogiska arbetet i förskolan ur pedagogernas perspektiv. Innehållet fokuseras på vad pedagogerna berättar om hur de använder barnböcker i förskolan, vad pedagogerna säger om sin roll i användandet av barnlitteratur i förskolan, vad pedagoger anser om vilka faktorer som påverkar barnens intresse för böcker, varför pedagoger tycker att barns läsande av böcker är viktigt. LÄS MER