Sökning: "Detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 227 uppsatser innehållade ordet Detaljhandel.

  1. 1. Kapitalstruktur i svenska detaljhandelsföretag –En kvantitativ studie om variabler som förklarar kapitalstruktur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Frändegård; Madeleine Hammarstrand; [2019-08-06]
    Nyckelord :Kapitalstruktur; Detaljhandel; Pecking order; Trade off;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: En central fråga för alla företag är hur verksamheten skafinansieras. Detta leder till att frågan om hur företags kapitalstruktur bör se ut ständigt äraktuell, och trots mycket tidigare forskning finns inget enigt svar kring varken vad som förklararkapitalstrukturen eller hur det förklarar. LÄS MER

  2. 2. E-handelns påverkan på lokala marknader & detaljhandels skiftet - En kvalitativ fallstudie om hur den förändrade konkurrensen påverkar olika lokala marknader hos Ljusexpertens butiker och om framtida strategier för att nå digital natives.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Navid Ghate; Iskander Sriha; [2019-06-20]
    Nyckelord :E-handel; detaljhandel; digital natives; showroomers; lokalmarknad; heminredningsbranschen; prismatchning; likformiga priser.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att beskriva hur den förändrade konkurrensen har påverkat detaljhandeln inom segmentet belysning, samt hur företagen planerar inför framtida förändringar hos konsumenters beteende. Studien utgår från två frågeställningar för att besvara syftet, ” Hur har E-handeln påverkat butikerna på olika lokala marknader?” och ”Vad är butikernas framtida strategier för att nå den ökade andelen av ’digital natives’?”. LÄS MER

  3. 3. Detaljhandelns utveckling och digitalisering : Hur påverkas de fysiska butikerna av e-handeln?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Hansson; [2019]
    Nyckelord :retail industry; e-commerce; brick-and-mortar stores; digitizing; detaljhandel; e-handel; fysiska butiker; digitalisering;

    Sammanfattning : Att det har blivit en ökad digitalisering i handeln de senaste 10 åren är ingen hemlighet. Internet har skapat möjligheter som tidigare inte funnits och att handla elektroniskt har blivit en stor företeelse på marknaden. LÄS MER

  4. 4. UPPSLUKANDE TEKNOLOGI I E-HANDEL

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Teknik och samhälle

    Författare :Anton Persson; Max Tegnebo; [2019]
    Nyckelord :Augmented Reality; Detaljhandel; Estetik; Effektivitet; Evaluering av alternativ; E-handel; Förträfflighet; Informationssökning; Köpprocess; Konsumentupplevelse; Lekfullhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur augmented reality påverkar konsumenters köpprocess och deras upplevelse, när teknologin används genom mobila enheter som ett stödjande verktyg inom detaljhandel. Studien genomfördes genom att sex universitetsstudenter observerades och intervjuades. LÄS MER

  5. 5. E-handel eller fysisk handel - det handlar bara om handel. : En kvalitativ studie om hur detaljhandelsföretag kan skapa en enhetlig upplevelse genom implementering av en omnikanalstrategi.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Petronella Lång; Martin Liedholm; [2019]
    Nyckelord :Omni channels; Unitary experience; Digital sales channels; Digital marketing channels; Physical sales channels; Physical marketing channels; Retail; Retail chains.; Omnikanaler; Enhetlig upplevelse; Digitala försäljningskanaler; Digitala marknadsföringskanaler; Fysiska försäljningskanaler; Fysiska marknadsföringskanaler; Detaljhandel; Detaljhandelskedjor.;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har förändrats i och med digitaliseringens framfart. Teknikens utveckling tillsammans med en större andel uppkopplade konsumenter innebär nya försäljnings- och marknadsföringskanaler för detaljhandlare. LÄS MER